Put napredovanja Kraljevskog izviđača predstavlja dokazivanje da izviđač napreduje u svakoj oblasti rasta.
Deo internacionalnog simbola Royal Rangera jeste zlatna, četvorokraka zveda usmerena u četiri strane sveta (detaljno objašnjenje simbola nalazi se na adresi - http://royalrangersrbija.blogspot.com/ search/label/O%20Royal%20Rangerima).
Svaka strela zvezde predstavlja oblast rasta deteta: fizički, psihološki, duhovno i socijalno. Kraljevski izviđači kao služba se trude da razvijaju sve četiri oblasti:
8. Kući napravi neko od jela za marš: pemikan,
voćno-žitne kolače... Jelo mora biti teško kvarivo i kalorično.
10. Prespavati jednu noć pod otvorenim nebom.
10. Znati 20 indijanskih
Deo internacionalnog simbola Royal Rangera jeste zlatna, četvorokraka zveda usmerena u četiri strane sveta (detaljno objašnjenje simbola nalazi se na adresi - http://royalrangersrbija.blogspot.com/ search/label/O%20Royal%20Rangerima).
Svaka strela zvezde predstavlja oblast rasta deteta: fizički, psihološki, duhovno i socijalno. Kraljevski izviđači kao služba se trude da razvijaju sve četiri oblasti:
amblem Kraljevskih izviđača |
1. Fizička spemnost i spretnost - (kroz kampovanja, pešačnja u prirodi, razvoj veština – podizanje kampa, čvorovi i vezovi...);
2. Psihološki – pozdrav Kraljevskih izviđača je „Budite spremni – Uvek spremni“. Deca uče da se suoče sa raznim izazovima i kroz to stiču samopouzdanje i spremnost;
3. Duhovni – Osnova Kraljevskih izviđača je rast u duhovnosti. Naziv kraljevski potiče od naziva za Boga – Kralj kraljeva. Mi smo Kraljevi izviđači;
4. Socijalni – Sve aktivnosti se odvijaju u grupama, tkz porodicama. Zlatno pravilo Kraljevskih izviđača je: „Sve, što želite da ljudi čine vama, činite i vi njima Matej 7:12“. U grupi stariji i spretniji uvek štiti slabijeg.
Izviđač svojim ponašanjem i znanjem treba da pokaže da napreduje što potvrđuje kroz osvajanje veština. Veštine su podeljene u iste kategorije kao i zvezda + posebna kategorija Izviđačkih veština potrebnih za boravak u prirodi. Kada prikupi dovoljan broj veština - osvoja Orden koja simboliše osvojen put. Orden predstavlja najveće dostignuće Kraljevskog izviđača za njegovo godište. U ovom blogu su navedene Izviđačke veštine potrebne za put Rendžera Ekspedicija (uzrast 15-17 godina).
FIZIČKE VEŠTINE - RENDŽER EKSPEDICIJA
VEŠTINA 1 - PRVA POMOĆ
1. Objasni značaj prve pomoći.
a. Objasni zašto je prva pomoć značajna?
b. Na šta prvo treba da obratimo pažnju kada pružamo prvu pomoć?
2. Objasni ispravan način na za pozivanje Hitne pomoći ili neke službe pomaganja unesrećenim?
a. Koje četiri informacije trebamo da znamo i kažemo kada nazovemo Hitnu pomoć.
b. U kojim situacijama trebamo kontaktirati Hitnu pomoć.
c. Koji su brojevi telefona: Hitne pomoći, Vatrogasne službe i Policije?
3. Nabroj četiri koraka pri proceni stanja unesrećene osobe?
4. Objasni kada možemo a kada ne smemo da pomeramo povređenu osobu?
5. Objasni i prikaži način pomaganja osobi koja je u stanju šoka?
a. Prikaži kako pomoći osobi koja je u šoku hiperventilacije?
b. Prikaži kako pomoći osobi koja ima šok zbog alergijske reakcije.
6. Objasni i prilaži način pomaganja osobama u slučajevima kada je to povezano sa nesrećom zbog vremenskih uslova:
a. Hipertermija
b. Hipotermija
7. Objasni i prikaži način pomaganja osobi koja se davi.
a. Prikaži Heimlihov zahvat.
b. Objasni načine davanja veštačkog disanja.
8. Objasni i prikaži načine davanja pomoći za sledeće povrede:
a. Posekotina
b. Plikovi
c. Ubodi
d. Obilna arterijska krvarenja na ekstremitetima
9. Objasni i prikaži načine davanja pomoći u sledećim situacijama:
a. Ubodi i ujedi od insekata
b. Krpelj i pijavice
c. Trovanje
10. Objasni i prikaži načine davanja pomoći u sledećim situacijama::
a. Opekotine od sunca
b. Hemijske opekotine
c. Pomoć posle električnog udara
11. Prikupi lični pribor za prvu pomoć.
a. Objasni način upotrebe svake od stvari koju si prikupi/la.
b. Objasni kako treba da se čuva.
12. Objasni i prikaži upotrebu priručnih sredstava za prvu pomoć
a. Izviđačke marame
b. Izrada nosila od grana i odeće
c. Načini prenošenja unesrećenih
DODATNO ZA PUSTOLOVE: PROČITAJ I PROUČI UDŽBENIK ZA PRVU POMOĆ. PRIKAŽI NOVOSTEČENO ZNANJE
DODATNO ZA EKSPEDICIJU: ZAVRŠI
KURS PRVE POMOĆI KOD NEKE OVLAŠĆENE ORGANIZACIJE
VEŠTINA 2 - PALJENJE VATRE
1. Nabroj pravila sigurnosti za logorsku vatru. Uključi pravila
odabira i pripreme dobrog mesta za paljenje logorske vatre.
.
2. Prikupi i objasni korišćenje sredstava za gašenje vatre u
kampu.
3. Poštujući pravila sigurnosti, prikaži svoju sposobnost za
upališ logorsku A – vatru – 1 šibica.
4. Demonstriraj ispravan način za gašenje logorske vatre.
5. Prikaži postavljanje tri različitih modela logorske vatre i
objasni kada se koriste. /za pustolove – 5 vrsta/
7. Prikupi četiri vrste sredstva za potpalu. Prikupi gorivo i iskoristi
jedno od sredstava potpale da upališ logorsku vatru za Zahtev 3.
8.
Napravi konstrukciju za loženje kuhinjske vatre u logoru. Zapali vatru u njoj i
skuvaj čaj.
9.
Zapali vatru kresivom. Navedi koje još načine paljenja vatre poznaješ (još
tri).
10.
Postavi pagodu na kampu i uspešno je zapali.
11.
Objasni načine gašenja vatre:
a. U kući
b. U šumi
c. U polju
a. U kući
b. U šumi
c. U polju
12.
Prikaži pravilne načine cepanja drva i potpale.
13.
Napravi gorionik od konzerve. Skuvaj čaj u njemu.
14.
Objasni principe korišćenja plinskog gorionika u uslovima višednevnog kretanja
kroz prirodu.
15.
Zajedno sa još jednom osobom iz tvoje porodice osmislite specifičan način
paljenja logorske vatre.
16.
Prikaži svoju sposobnost da upališ vatru koristeći lupu, kresivo, neko hemijsko
sredstvo.
17.
Postavi i upešno zapali švedsku baklju – skuvaj čaj na njoj.
18.
Postavi reflektor uz logorsku vatru i objasni za šta se koristi.
VEŠTINA 3 - ORJENTISANJE
1. NNabroj barem dve vrste kompasa i njihove karakteristike.
2. Nabroj četiri osnovna dela kompasa.
3. Nabroj osam osnovnih strana sveta i njihove oznake.
4. Objasni termine: magnetni sevet, geografski sever, deklinacija,
magnetna varijacija.
5. Prikaži orjentisanje kompasa. Odredi strane sveta.
.
6. Kako odabrati dobru polaznu tačku za određivanje azimuta.
7. Prikaži sposobnost da odrediš azimut objekta.
8. Navedi sve načine na koji nam mogu pomoći da odredimo
geografski sever.
9. Koristeći topografsku mapu odredi pravac kretanja uz pomoć
azimuta.
10. Navedi tri načina za određivanje daljine i objasni ih. Izračunaj
tvoj prosečni korak, i korak na maršu koristeći metodu računanja koraka.
11. Prikaži svoje razumevanje topografske mape tako što ćeš:
a. Objasni šta nam govore boje na topo mapi.
b. Objasni simbole na topo mapi.
c. Nacrtaj po sećanju deset simbola topo mape.
d. Objasni šta su izohipse i koja je njihova praktična priprema u
maršu.
12. Objasni šta da uradiš kada se izgubiš.
13. Navedi tri stiha iz Svetog posma koja su povezani sa mapom:
kao što su reke, planire, drveće, puteve, gradove...
14.
Prikaži sposobnost kretanja uz pomoć azimuta i
topografske mape.
15. Navedi načine određivanja visine objekta i prikaži njihovu
primenu.
16. Prenesi date geografske koordinate na topografsku mapu.
17. Vodi porodicu jedna dan u kretanju kroz prirodu koristeći
topografsku mapu i kompas.
VEŠTINA 4 - KUVANJE
1.Objasni piramidu ishrane:
a. Nacrtaj piramidu ishrane i objasni je.
b. Obasni zašto nam je potrebna uravnotežena ishrana.
2. Isplaniraj jelovnik za trodnevno kampovanje RR porodice od šest
Rendžera. Ukupno devet obroka. Svaki od obroka treba da bude isplaniran
poštujuću principe uravnotežene ishrane. Tri obroka trebaju biti jela koja se
nose u rancu.
3. Napravi listu opreme za kuvanje koja je potrebna za kuvanje
predloženog jelovnika u tački dva.
4. Napravi proračun za jelovnik naveden u tački 2. Koristi tačne
cene koje ćeš pogledati u prodavnici. Neka na spisku bude navedena potrebna
količina namernica i količina novca koja ti je potrebna za kupovinu.
5. Napravi dva kompletna obroka, koristeći sledeće metode kuvanja:
kuvanje, pečenje u aluminjskoj foliji, prženje. Kuvati na logorskoj vatri.
6. Zamesi hleb u prirodi i ispeci ga na način koji smisliš.
7. Objasni metode održavanja higijene prilikom kuvanja u prirodi –
napiši ih na list papira. Objasni koje su opasnosti ne odžavanja higijene u
prirodi.
VEŠTINA 5 - ALAT
1.
Nabroj deset uobičajenih ručnih
alata.
2.
Nabroj pet vrsta alata koje se
koriste na kampovanjima.
3.
Navedi i objasni tri zakona
sigurnosti sa alatom
4.
Nabroj i pokaži delove sledećih
alatki:
a.
Džepni nož
b.
Sekira
c.
Nož
5.
Prikaži ispravno otvaranje i
zatvaranje džepnog noža.
6.
Prikaži pravilno dodavanje:
a.
Noža
b.
Sekire
c.
Testere
d.
Džepnog noža
e .
Sekire sa dugačkom drškom (ili
nekog drugo alata sa drškom)
8.
Prikaži ispravno ispravno
korišćenje:
a.
Ručne sekire
b.
Testere
c.
Noža
d.
Ašovčića
e.
Sekire sa dugačkom drškom
9.
Napravi samostalno koristeći
alat: jarca za sečenje testerom i postolje za odlaganje alata
10. Napravi koplje ili štap za šetnju i ukrasi ga
rezbarijom nožem
11. Napravi zaštitu za sekiru ili nož
12. Prikaži ispravno oštrenje džepnog noža.
13. Objasni ispravno odlaganje alata u Royal Rangerima
14. Napravi svoj nož!
15. Sakupi barem tri alata za tvoju ličnu kolekciju: 1.
Džepni nož; 2. Radni nož; 3. Sekiru ili malu testeru
VEŠTINA 6 - BEZBEDNOST
1. rikaži kako bi sebe učinio vidljivim u noćnom pešačenju. Kako se osvetliti prilikom vožnje biciklom?
1. rikaži kako bi sebe učinio vidljivim u noćnom pešačenju. Kako se osvetliti prilikom vožnje biciklom?
2.
Napravi i zapiši pravilnik za bezbednost
kampa. Na kampu će biti korišćen alat, biće organizovano kupanje, vatra i igre.
3.
Nauči brojeve telefona policije,
prve pomoći i vatrogasaca.
4.
Napiši rad o pravilima
bezbednosti u situacijama: 1. Grupno kretanje kroz šumu; 2. U slučaju oluje i
pogoršanja vremena; 3. Prilikom plivanja; 4. Rukovanja alatom; 5. Uspona; 6.
Kretanja po putu kojim se kreću i motorna vozila. Sva pravila moraju biti navedena.
U zaključku napiši zašto je važno držati pravila bezbednosti.
5.
Saznaj i zapiši pravila
bezbednosti u jednoj od sledećih situacija: 1. Vožnja kajak ili kanu; 2.
Veranje uz planinarsku opremu; 3. Vožnja planinskim biciklom; 4. Organizovana
tura vožnje biciklovima do 100 km.
6.
Nauči i ispalniraj procedure
bezbednosti za tvoju porodicu u slučaju: požara, nesrećnog događaja i neke
elementarne nepogode. Koje pripreme
tvoja porodica treba da uradi bi se pripremila za takve situacije.
7.
Nauči deset pravila bezbednosti u
saobraćaju. Koja oprema za bezbednost je obavezna u automobilu. Koje sigirnosne
provere treba da se urade pre putovanja vozilom.
8.
Prođi kroz obuku u spašavanju
davljenika.
VEŠTINA 7 - ČVOROVI VEZIVANJE (VEŠTINA SE PRENOSI)
1. Prikaži vezivanje osnovnih čvoreva – vrzina petlja (moranarski čvor), ambulantni, omče (zeka). Objasni situacije u kojima se koriste.
2. Prikaži vezivanje zatezaljke. Objasni njeno korišćenje.
3. Veži mornarski čvor direktno na drvo.
4. Veži čvor za maramu.
5. Ribarski čvorovi – Prikaži vezivanje udice, način nastavljanja najlona, vezivanje virble
6. Posebne čvorove: Lađarska petlja, Skraćivaljku, Prusikov čvor, Zastavni čvor, Osmicu, i Duplu osmicu
VEŠTINA 8 - KAMPOVANJE
Uslov za polaganje je osvojena veština vezivanja,
alata i bezbednosti.
1.
Znati podići, srušiti, sklopiti i čuvati šator – iglo, klasičan i veliki šator.
2.
Znati podići šator od šatorskih krila i priručnog materijala.
3.
Napraviti ležaj od priručnog materijala.
4.
Voditi porodicu u podizanju kompletnog logora – kuhinja, sudopera, sto,
radionica, vrata. Znati postaviti i vezati svaki od elemenata.
5.
Osmisliti orginalni deo logora i vezati ga.
6.
Znati nabrojati i pokazati ličnu izviđačku opremu. Posedovati 5 delova opreme.
7.
Znati nabrojati i pokazati zajedničku logorsku opremu porodice i plemena.
Pravilno spakovati opremu. Znati kako se održava oprema porodice.
8.
Učestvovati u najmanje 3 kampa.
9.
Poznavati pravila kampovanja Royal Rendžera
VEŠTINA 9 - POZNAVANJE ROYAL RANGERA
1. Znati objasniti simbol RR, kakav treba da je RR, Zlatno pravilo, Zakletvu,
Usklik i Simbol pozdravljanja, Pozdrav
2.
Znati pevati himnu RR.
3.
Znati elemente uniforme RR, kada se nosi, simbole na uniformi, oznake
4.
Znati načine napredovanja RR.
5.
Završen JLTC.
6.
Napisati sastav o RR – istorijat izvidjača, istorijat RR, trenutno stanje.
VEŠTINA 10 - SIGNALIZACIJA
1.
Poznavati morzeove znakove i znati sredstva i načine njihove predaje.
2.
Znati šifrirati pismo. Poznavati dva načina pisanja tajnih poruka.
3.
Znati ispravno pokazati znakove semafora u predaji i prijemu.
4.
Preneti kratku rečenicu semaforom i morezom.
5.
Znati govoriti i čitati govor rukama plemena Zlatni hrast
VEŠTINA 11 - VEZIVANJE
1. Ispravno veži unakrsno
vezivanje.
2. Ispravno veži
paralelno vezivanje.
4. Ispravno veži
dijagonalno vezivanje
5. Ispravno veži trostruko
vezivanje.
6. Vodi podizanje logora, raspodeljujući zadatke, nadgledajući
vezivanja, pomažući manje iskusnim izvidjačima.
7. Osmisli novu konstrukciju koja može da se koristi u logoru.
VEŠTINA 12 - ZIMSKO KAMPOVANJE
1. Kako napraviti vodu iz snega.
2. Navedi i objasni karakteristike izbora logora zimi. Navedi i opiši vrste skloništa.
3. Kako se obući za izlazak na sneg. O čemu sve voditi računa.
4. Šta je potpala, kako se pali vatra, o čemu sve voditi računa zimi?
5. Šta sve znaš o snegu!
6. Pokaži montiranje bivka uz pomoć šatorskih krila.
7. Objasni principe održavanja tjelesne topline i suhoće pravilnom upotrebom odjeće i opreme za spavanje u svim temperaturama ispod nule za vrijeme putovanja, odmora i spavanja.
8. Načini celoviti popis opreme za kampovanje potrebne u zimskim uvetima, kad su temperature ispod nule (–18 C, oluje i snijeg).
9. Zapali A vatru zimi.
10. Objasni kako pomoći u slučaju promrzlina, smrzavanja. Kako pomoći u slučaju hipotermije.
11. U kojim uslovima nastaje lavina?
12. Napravi kamašne od priručnog materijala.
13. Kako glasi pet sigurnosnih pravila za kampovanje zimi?
14. Objasni pravilne postupke za slučaj da se nađeš u situaciji bez zimske opreme.
15. Položi prvu pomoć u zimskim uslovima.
16. Zapali vatru koristeći neki alternativni način. Kako zapaliti vatru zimi?
17. Napraviti svoj safe-kit
18. Nabavi tri komada opreme za kampovanje
19.
Provedi
ukupno šest dana i noći kampirajući u hladnom vremenu.
a.
Svake noći temperatura treba biti oko 5 C.
b.
Dvije noći temperatura se treba spustiti ispod nule.
c.
Svaku noć trebaš provesti u šatoru, pod vodonepropusnim platnom ili na
otvorenom.
VEŠTINA 13 - HAJK
1. . Objasni
značenje termina (engleske reči odomaćene za razne vrste pešačenja): hiking,
backpacing, trekking. U čemu je razlika
između njih? Koja je oprema potrebna za svaki vid pešačenja.
2.
Prikaži pakovanje ranca za višednevno pešačenje. Koja oprema je neophodna.
Ranac treba da je veličine 40 litara.
3.
Objasni principe izbora opreme za pešačenje: obuća, čarape, odeća, ranac,
oprema. Istraži na netu i napiši sastav o tome šta si saznao/la.
4.
Kako se pripremiti za šetnju? Koje informacije moramo da znamo? Kako određujemo
količinu vode koju nosimo? Hrane?
5.
Objasni principe bezbednosti. Posebno obradi pitanje vremenskih nepogoda.
6.
Učestvuj u 5 jednodnevnih izleta. Staze moraju biti dužine preko 10 kilometara,
a barem jedna dužine preko 30 km.
7.
Učestvuj u barem jednom višednevnom izletu (najmanje dva puna dana), sa
spavanjem u improvizovanom bivku (bez šatora).
8.
Znati osnovne putne znakove: zabranjen prolaz, zabrane za kretanje pešaka i
biciklista, prelazak preko pruge, krivina, znakove opasnosti i obaveštavanja
(bolnica, hotel, aerodrum...) koje su bitne za kretanje po putu.
9.
Znati planinsku markaciju. Prepoznati je na putu i karti. Poznavati osnovne
oznake staza u Fruškoj gori.
VEŠTINA 14 - ISHRANA U PRIRODI
1. Pročitati knjigu Ishrana u
prirodi.
2.
Poznavati dvadeset jestivih biljaka iz prirode.
Napraviti na terenu obrok od biljaka koje pronađeš u toku jednog dana.
3.
Uradi nešto od sledećeg:
a. Napravi vitaminski sok od borovih iglica
b. Napravi sok od neke biljke.
c. Napravi mešavinu za čaj za određenu vrstu bolesti.
4.
Upecaj ribu koristeći priručna
sredstva. Pripremi je za jelo.
5.
Prikupi i pripremi za jelo nešto
od sledećeg (za ostale primere moraš znati kako se pripremaju):
a. puževi
b. žaba
c. gušter
d. ptica
e. zec
f. zmija
6.
Prikaži sposobnost postavljanja
različitih vidova zamki za životinje – omčom, pritiskanjem, oprugom i zamku za
ptice (lov zamkama je zabranjen na teritoriji Republike Srbije i stečena znanja
se mogu koristiti samo u ekstremnim uslovima).
7.
Učestvuj u kampu koji za temu ima
„preživljavanje u prirodi“.
8.
Objasni tehniku obrade većih
životinja.
9.
Nauči kako se pravi pemikan,
putni kolač, suši meso u prirodi - napravi nešto od navedenog. (možeš koristiti
kupljene materijale)
10. Napravi hleb u kamp uslovima (možeš koristiti kupljene
materijale)
11. Napravi nešto od sledećeg (mora biti upotrebljivo za
lov):
a. koplje
b. luk i strela
c. harpun
d. praćka
12. Razmisli o nekoj duhovnoj ilustraciji vezanoj za
Ishranu u prirodi. Podeli je na kampu.
VEŠTINA 15 - PREŽIVLJAVANJE U PRIRODI
(Veština predstavlja sumarum različitih veština, i moguće ju je osvojiti posle osvojenih 15 osnovnih veština. Veština se prenosi)
1. Učestvuj na najmanje dva vikenda logorovanja na kojima ćeš steći veštine potrebne za
ispit u ovom predmetu.
2.
Kojih pet postupaka trebaš učiniti ako se izgubiš u divljini. Trebaš poznavati
tri metode određivanja smera bez kompasa.
3.
Prikaži tri načina pročišćavanja pitke vode.
4.
Trebaš poznavati tri načina sakupljanja pitke vode u divljini i prikazati dva
od njih.
5.
Prikaži dve metode ocjenjivanja visine stabla i širinu potoka.
6.
Identifikuj četiri traga divljih životinja ili ptica.
7.
Uporabom kompasa slijedi put duži od 100 m s tri različita smjera uz pogrešku
manju od pet posto.
8.
U divljini identifikuj, pripremi i pojedi deset vrsta samoniklog bilja.
9.
Pripremi svoju torbicu za preživljavanje s 15 predmeta; kako se koriste?
10.
Objasni zašto je tokom življenja u divljini važna potreba za dovoljno sna,
pravilnom prehranom, ličnom higijenom i prikladnim vežbama.
11.
Imaj položeni ispit iz veštine prve pomoći. Osim toga trebaš poznavati
prevenciju, simptome i primjenu prve pomoći u slučajevima:
a.
hipotermije
b.
ugriza otrovne zmije
c.
sunčanice
d.
iscrpljenosti od vrućine
e.
trovanja biljkama
f.
infekcije otvorene rane
g.
visinke bolesti
h.
dehidracije
12.
Prikaži dva načina signaliziranja za pomoć.
13.
Prikaži kako se šulja i skriva.
14.
Objasni kako se priprema i oprema zaklon u
a.
snježnim padinama
b.
stenovitom području
c.
močvarama i močvarnom kraju
d.
šumi
15.
Pripremi uravnotežen jelovnik za dvije osobe preko vikenda. Pripremi ove obroke
na logorovanju nad otvorenom vatrom ili logorskom peći, uz najosnovnija
priručna sredstva u prirodi.
16.
Trebaš poznavati pravila ponašanja u divljini i kako možeš pridonijeti očuvanju
divljine.
17.
Prikaži vezanje sljedećih čvorova i objasni njihovu upotrebu:
a.
vrzina petlja
b.
ambulantni
c.
zastavni
d. mrtvi
e.
omču
g.
skraćivaljka
g.
po tvom izboru
18.
Složi i zapali vatru na nekoliko načina bez šibica.
19.
Koji je osnovni pribor za lov i ribolov u uvjetima preživljavanja? Izradi neki osnovni
pribor.
VEŠTINA 16 - ORJENTISANJE NAPREDNO
. Koja je razlika između plana,
karte, krokija i skice?
2. Objasni što je topografska karta,
šta očekuješ da nađeš na njoj i objasni tri načina njene upotrebe.
3. Identifikuj najmanje 20
znakova i simbola na topografskim kartama.
4. Prepoznaj i znaj upotrebiti
topografski pribor:
a. kompas
b. kurvimetar
c. uglomer
5. Opiši oznake za orijentisanje
na kompasu.
6. Pokaži poznavanje značenja
sledećih izraza:
a. relativna i
apsolutna visina
b. izohipsa
c. magnetski
sever
d. deklinacija
e. razmera
f. mjerenje
g. stojna tačka
h. pravi sjever
i. azimut
j. udaljenost
7. Prikaži kako određuješ azimut
na kompasu.
8. Prikaži kako se krećeš po
azimutu.
9. Trebaš poznavati dve metode
ispravljanja deklinacije i kad je ispravak potreban.
10. Trebaš biti u stanju sam se
orijentisati prema karti i kompasu.
11. Na karti 1: 25 000 i 1: 50
000 pronađi stojnu točku.
12. Izradi najmanje jedan kroki i
pet skica raznih razmera.
13. Učestvuj na najmanje 3
takmičenja iz orijentacije.
14. Izrazi skicu hoda po azimutu,
panoramski snimak.
15. Objasni što je presek unazad
i njegova upotreba.
16. Dokaži da znaš koristiti
kartu i/ili kompas hodajući 2 km označenim putem s najmanje pet kontrolnih
točaka.
17. Objasni načine na koje ćeš se
orijentisati bez kompasa u prirodi i u naseljenom mestu?
18. Objasni orjentaciju po
zvezdama, po mesecu?
19. Odredi strane sveta uz pomoć
sata, uz pomoć priručnih sredstava, uz pomoć meseca.
Нема коментара:
Постави коментар