четвртак, 6. фебруар 2014.

Intelektualne veštine - put napredovanja Rendžer Ekspedicija

Put napredovanja Kraljevskog izviđača predstavlja dokazivanje da izviđač napreduje u svakoj oblasti rasta. 
Deo internacionalnog simbola Royal Rangera jeste zlatna, četvorokraka zveda usmerena u četiri strane sveta (detaljno objašnjenje simbola nalazi se na adresi - http://royalrangersrbija.blogspot.com/ search/label/O%20Royal%20Rangerima). 

Svaka strela zvezde predstavlja oblast rasta deteta: fizički, psihološki, duhovno i socijalno.   Kraljevski izviđači kao služba se trude da razvijaju sve četiri oblasti:
amblem Kraljevskih izviđača
1. Fizička spemnost i spretnost - (kroz kampovanja, pešačnja u prirodi, razvoj veština – podizanje kampa, čvorovi i vezovi...);
2. Psihološki – pozdrav Kraljevskih izviđača je „Budite spremni – Uvek spremni“. Deca uče da se suoče sa raznim izazovima i kroz to stiču samopouzdanje i spremnost;
3. Duhovni – Osnova Kraljevskih izviđača je rast u duhovnosti. Naziv kraljevski potiče od naziva za Boga – Kralj kraljeva. Mi smo Kraljevi izviđači;
4. Socijalni – Sve aktivnosti se odvijaju u grupama, tkz porodicama. Zlatno pravilo Kraljevskih izviđača je: „Sve, što želite da ljudi čine vama, činite i vi njima Matej 7:12“. U grupi stariji i spretniji uvek štiti slabijeg.


Izviđač svojim ponašanjem i znanjem treba da pokaže da napreduje što potvrđuje kroz osvajanje veština. Veštine su podeljene u iste kategorije kao i zvezda + posebna kategorija Izviđačkih veština potrebnih za boravak u prirodi. Kada prikupi dovoljan broj veština - osvoja Orden koja simboliše osvojen put. Orden predstavlja najveće dostignuće Kraljevskog izviđača za njegovo godište. U ovom blogu su navedene Intelektualne veštine potrebne za put Rendžera Ekspedicija (uzrast 15-17 godina).

FIZIČKE VEŠTINE - RENDŽER EKSPEDICIJA



VEŠTINA 1 - ČITANJE KNJIGA

1. Učlani se u lokalnu biblioteku. Saznaj gde se nalaze koje knjige. Nauči kako da nađeš određenu knjigu koja te interesuje, koje informacije treba da znaš.

2. Pročitaj šest knjiga u narednih šest meseci (van nastavne literature): jednu knjigu koja je povezana za izviđačima, jednu biografiju, jednu fantastiku, jednu o umetnosti ili nauci, jednu duhovnog sadržaja i jednu prema tvom izboru. Te knjige trebaju biti iznajmljene iz biblioteke, koristeći člansku kartu.

3. Napiši izveštaj tj. pregled svake od knjiga koju si pročitao, ne duži od pedeset reči. Objasni i zašto si izabrao/la baš tu knjigu, šta si novo naučio/la i da li si uživala/o u knjizi.

4. Učlani se u crkvenu biblioteku.

5. Vodi dnevnik o onome šta se dešava oko tebe, barem dva meseca. Koristi materijale iz časopisa, novina, emailova… Fokusiraj se na jednu ili dve objasti kao što su politika, sport, nauka, krimenal, lokalne vesti…


6. Prikaži svoju sposobnost korišćenja interneta tako što ćeš prikupiti podatke na temu koju ti zada vođa plemena. Rad treba da je dužine 3 strane.

7. Pred vođom porodice prikaži sposobnost korišćenja internet pretraživača.  


VEŠTINA 2 - NEBESKA TELA

1.. Odgovori na sledeća pitanja:
a. Koje je Zemlji najbliže nebesko telo? Koliko je udaljeno od Zemlje?
b. Ko upravlja plimom i osekom?
c. Ko uzrokuje pomračenja?
d. Šta je zvezda padalica?

2. Pomoću crteža pokaži relativni položaj Zemlje i Meseca tokom plime i oseke.

3. Crtežom prikaži relativan položaj i kretanje Zemlje, Sunca i Meseca. Pokaži položaje nebeskih tela u slučaju pomrčenja Sunca i Mjeseca. Pomoću narandže, oraha i klikera ili sličnih predmeta prikaži položaj i kretanje Zemlje, Sunca i Meseca za vreme pomrčenja Sunca i pomračenja Meseca.

4. Nacrtaj naš Sunčev sistem i imenuj planete redom od Sunca prema van.

5. Opiši neobične individualne karakteristike planeta u našem sunčevom sistemu. Koje nije moguće videti bez teleskopa?

6. Koliko brzo putuje svjetlost? Koju daljinu pređe svetlost za godinu dana?

7. Kako možeš objasniti prividno svakodnevno kretanje zvijezda?

8. Šta je svako od ovoga:
a. planeta
b. satelit
c. kometa
d. meteor
e. meteorit
f. maglina
g. sazvežđe
h. zvezda stajačica
i. sunčeva mrlja
Pokaži svako u prirodi ili na slikama.

9. Prepoznaj na nebu osam zvezda stajačica.

10. Nauči imena i položaj 12 sazvežđa nazvanih po znakovima zodijaka; imenuj dva sazvežđa vidljiva tokom čitave godine. Zašto horoskom nema smisla? Objasni zašto je opasno koristiti horoskop.

11. Imenuj pet sazvežđa koja su vidljiva između zalaska sunca i ponoći u vašoj hemisferi tokom:
a. letnjih meseci.
b. zimskih meseci.

12. Nacrtaj skicu Velikog medveda, Kasiopeje i Sjevernjače.

13. U koje doba godine se najbolje vidi sazvežđe Orion? Nađi na nebu i imenuj tri  najsjajnije zvezde u ovom sazvežđu.

14. Koja se slova grčkog alfabeta koriste za imena zvezda u sazvežđu? Daj pet primera uporabe slova grčkog alfabeta u imenovanju zvezda u sazvežđu.

15. Nađi 15 zvezda prve veličine koje se pojavljuju tokom godine.

16. Što je Mlečna staza? Promatraj Mlečnu stazu na noćnom nebu.

17. Koja je jutarnja i večernja zvezda? Zašto ima oba imena? Posmatraj jutarnju i večernju zvezdu na nebu.

18. Objasni što je zenit i nadir.

19. Što je aurora borealis? Što je uzrokuje?

20. Definiraj sljedeće izraze:
a. nebeska sfera
b. nebeski pol
c. nebeski ekvator
d. horizont
e. vertikal
f. deklinacija
g. tranzit
h. konjunkcija
i. ekliptika

21. Objasni glavnu razliku između refraktorskog i reflektorskog tipa teleskopa. Opiši ekvatorijalno postavljanje teleskopa.

22. Na koje se boje rastavlja sunčevo svetlo pri prolazu kroz prizmu? Kako se pomoću boje zvijezda određuje njihova temperatura?

23. Kakva je veza između ekliptike i proletnog i jesenjeg ekvinocija? Koji su datumi obično povezani s ekvinocijima?

24. Organizujj posetu planetariju ili zvezdarnici za druge članove, upoznaj način rada i promatraj svemir pomoću teleskopa.

25. Kako ćeš se orijentirati prema:
a. mjesecu
b. suncu
c. zvijezdama

26. Kada izlazi i zalazi sunce u raznim godišnjim dobima?

27. Gdje i kako Biblija spominje Oriona, Medvjeda i Vlašiće i zvijezđa?


VEŠTINA 3 - POSMATRANJE PTICA

1. Objasni šta je to „Ornitologija“? Objasni zbog čega su ptice značajan član ekološkog sistema?

2. Na dijagramu ptice pokaži koje su ključne tačke za prepoznavanje ptica. Nauči koji su to delovi ptice.

3. Nauči da koristiš priručnik za prepoznavanje ptica tako što ćeš saznati informacije o najmanje šest ptice koje žive u tvojoj oblasti (Siva vrana, Poljski vrabac, Velika senica, Plavoglava senica, Gugutka, Svraka)
a. Pronađi pticu u priručniku i prepoznaj njenu sliku (zapamti karakteristike)
b. Saznaj koje su dimenzije ptice.
c. Saznaj u kom prirodnom okruženju ptica živi, tj gde je možeš pronaći.
d. Pročitaj informacije o ptici kako bi je što lakše prepoznao.

4. Napravi listu od 10 ptica koje se hrane insektima, pticama ili glodarima a da žive u tvom okruženju.

5. Uradi nešto od sledećih stvari:
a. Poseti postavku o pticama u Prirodnjačkom muzeju, zoološkom vrtu ili parku prirode i ispričaj tvom vođu porodice o tome.
b. Pročitaj neki časopis, članak ili knjigu o pticama ili pogledaj neku emisiju na TV-u (internetu). Šta si novo naučio/la (prenesi vođi porodice)

6. Napravi kućicu za ptice za određenu vrstu ptica. Zašto je baš takva kućica pogodna za taj tip ptica.
(i hranilicu ako nisi osvojio ovu veštinu sa plavom ivicom)

7. Objasni šta je potrebno da se uradi da bi se zaštitile ptice u tvojom okruženju
.
8. Napiši u duhovni dnevnik pet razmišljanja koja su vezana za stihove koji govore o pticama.

9. Nabavi dvogled za posmatranje ptica.

10. Hrani ptice u toku zime i vodi dnevnik o pticama koje su dolazile na hranilicu. Dnevnik treba da sadrži samo promene, npr. ako su golubovi počeli da dolaze, to zabeležite tog dana, i više ne spominjete, osim ako se menja broj ili su prestali da dolaze.

Dodatak za ekspediciju
11. Počni da vodiš dnevnik o posmatranju ptica – dnevnik treba da sadrži 50 ptica. Dnevnik treba da sadrži:
a. Tačno ime ptice.
b. Mesto gde si je video (park, dvorište…).
c. Datum kada si je video.
d. Karakteristike ptice koje su ti pomogle da je prepoznaš.
e. Da li je to ptica selica ili stanarica?
f. Ako si vešt/a u crtanju, napravi skicu ptice.

12. Uradi nešto od sledećeg:
a. Učestvuj u dvodnevnom kampu koji za cilj ima posmatranje ptica.
b. Učestvuj u nekoj školi ornitologije ili akciji ornitologa u tvom kraju. 


VEŠTINA 4 - POZNAVANJE INSEKATA

ZZA PUSTOLOVE: Nadogradnja veštine u odnosu na pustolove jeste da insektarijum mora da bude vezan za određenu grupu insekata, i u kolekciji mora da bude najmanje 25 vrsta te grupe insekata.   
NAPOMENA: prilikom hvatanja osa i pčela ne hvatati ih rukom dok nisu mirne barem sat vremena. Najbolje je da ih ostavite u zamrzivaču to vreme, i onda tek probodete. Ne loviti stršljanove.

1. Napiši kratke sastave o insektima u kojima ćeš objasniti:
a. Koje vrste insekata poznaješ i koje su njihove karatkeristike.
b. Objasniti zašto paukovi nisu insekti.
c. Prikazati populaciju insekata u tvome kraju, ili svetu..

2. Prikaži i objasni osnovne delove insekta.

3. Objasni razvoj leptira od jaja do odraslog insekta. Pronađi slike na internetu. Objasni duhovnu lekciju koju možemo naučiti iz tog primera.

4. Navedi primere insekata koji žive u zajednici i kako se oni razlikuju od insekata koji su usamljenici.

5. Napravi insektarijum sa dvadeset pet različitih vrsta insekata i navedi njihova imena. (Ne prikupljajte ugrožene vrste – saznaj imena barem dve vrste insekata koje se nalaze na listi ugroženih.)

6. Navedi 5 bolesti koje prenose insekti, i koji insekti ih prenose, i kako to čine. Koje insekte parazite poznaješ? Kako kontrolisati njihovu populaciju?

7. Navedi četiri vrste insekata koje su korisni ljudima i objasni na koji način su korisni?

8. Objasni značaj insekata u lancu ishrane.

9. Navedi tri stiha ih Svetog pisma koja spominju insekte.


VEŠTINA 5 - PRAĆENJE TRAGOVA 

1. Prepoznaj deset tragova, uključujući dve vrste ptičjih tragova. Načini gipsani otisak pet tragova.

2. Imenuj najmanje tri stvari o kojima govore tragovi. Koje sve vrste tragova životinje ostavljaju? Nađi najmanje jedan trag neke životinje osim njenih otisaka. Pažljivim promatranjem i/ili analizom donesi na osnovi dokaza što je više moguće
zaključaka.

3. Što je skatologija i zašto je ona važna za proučavanje životinja?

4. Slijedi tragove neke životinje, ako je moguće identifikuj je i kaži je li trčala ili hodala. Izmeri rastojanje između tragova dok je trčala i dok je hodala. Izvesti o tome vodju porodice.

5. Održavaj najmanje tri dana stanicu za praćenje tragova:
a. izaberi ravni, otvoreni prostor na nekom mjestu u blizini svog logora ili kuće
b. izravnaj zemljište, blato, pesak i drugo;
c. stavi hranu za divljač;
d. provjeri svaki dan tragove i ako je potrebno dodaj još hrane

6. S partnerom obileži put u dužini najmanje 1,6 km u kojem će biti najmanje četiri promjene smera koristeći tradicionalne domaće znakove; neka najmanje dve osobe uspešno slede označen put. Uspješno pređi put od 1,6 km koji je netko drugi označio.

10. Imenuj po dve životinje za svaku skupinu koja ostavlja tragove.
a. Stvorenja ravnih tabana
b. Stvorenja koja se kreću na prstima
c. Stvorenja koja se kreću na noktima
d. Stvorenja koja skaču ili imaju duge stražnje noge

11. Imenuj četiri znaka prisutnosti sisara.

12. Kaži razliku između zečjih i veveričinih tragova te između tragova psećih i
mačijih porodica.

13. Imenuj dve grupe životinja (sisare, ptice, insekte i druge) koje ostavljaju tragove ili mirise, a koje može slediti druga životinja iz njihove porodice.

14. Imenuj dvije ptice za svaku od sljedećih vrsta tragova:
a. koje skakuću
b. koje hodaju

15. Pored tragova iznesi dva druga znaka prisutnosti ptica.

16. Imenuj dve ptice koje poznaješ po njihovom letu.

17. Promatraj u svom kraju tragove jednog ili više od sljedećih:
a. Žabe
b. Zmije
c. Kornjače
d. Mekušce
e. Gliste
f. Krtice

18. Vodi dnevnik o tome kako te je Bog vodio. Koje sve načine je Bog koristio?

VEŠTINA 6 - POZNAVANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA 

1.Objasni šta je to zaštita životne sredine – zašto je važna i kako se sprovodi. Napiši izveštaj o tome.

2. Opiši dva problema koja uočavaš u tvojoj okolini koja ugrožavaju životnu sredinu u tvom okruženju.

3. Napravi listu diviljih životinja koje žive u tvom okruženju a nalaze se na listi ugroženih vrsta. Šta je to Crvena knjiga.

4. Na izletu namenjenom posmatranju životinja, vodi beleške koje će uključiti sledeće:
a. Datum, početak i kraj posmatranja
b. Lokaciju posmatranja
c. Životinje koje ste posmatrali.
d. Životnu zajednicu u kojoj je životinja posmatrana.

5. izaberi i ispuni dva od ponuđenih zadataka. :
a. Fotografiši dve životinje. Napiši par reči izveštaja o tim životinjama i zalepi sliku zajedno sa izveštajem i Izviđački dnevnik.
b. Na internetu pronađi osam opisa divljih životinja iz tvog kraja. Štampaj njihove slike i osnovne osobine i zalepi u Izviđački dnevnik.
c. Napravi album sa slikama, crtežima i opisom različitih životinja koji žive u tvojoj oblasti.

6. Prepounaj sa slike najmanje dvadeset pet sisara koji žive u tvojoj zemlji.

7. Napiši sastav na temu: „Zašto hrišćani treba da čuvaju prirodu?“ 


VEŠTINA 7 - POZNAVANJE ZELJASTIH BILJAKA

1. Po čemu se razlikuju zeljaste i drvenaste biljke. Napiši sastav o zeljastim biljkama u kome ćeš izneti šta znaš o njima, kako se dele i zašto su važne u ekosistemu.

2.
a. Opiši prednost korištenja latinskih ili naučnih imena.
b. Što znače dva dela naučnog imena?

3. Pročitaj (prelistaj) neku od knjiga koje obađuju zeljaste biljke – atlas. Na osnovu te zbirke (i drugih koje su ti potrebne) napravi herbarijum od najmanje 70 biljaka. Zbirka može biti manja samo u slučaju da se radi o tematskom herbarijumu – npr jestive biljke ili šumske biljke ili trave...

4. Nauči da prepoznaš barem trideset biljaka u prirodi. Neka polovina bude jestiva, a barem tri moraju biti otrovne.

5. Ispuni sledeće zadatke:
a. Saznaj šta je to uslovna jestivost biljaka.
b. Kako se štitimo od trovanja biljkama – principi bezbednosti i higijene kod ishrane biljkama iz prirode.
c. Nauči i pripremi jedan ručak koristeći biljke iz prirode (deo namirnica može biti i kupljen). Obrok spremaš tek kada ispuniš zadatak pod 5.b. i instruktori ti dozvole. Čuvaj se otrovnih biljaka!!!
d. Pročitaj najmanje 40 stranica „Ishrana u prorodi“, deo koji se bavi ishranom biljkama.

6. Saznaj i prikaži ostale načine korišćenja zeljastih biljaka – kako ih još možemo upotrebiti – najmanje šest biljaka.

7. Napiši rad o lekovitim biljkama. Rad treba da sadrži opis prikupljanja, sušenja i upotrebe lekovitih biljaka.

8. Učestvuj u kampu koji je posvećen ishrani u prirodi!

9. Napiši sastav na sledeću temu: „Posmatrajući biljke vidim kako se Bog brine za nas“ 

VEŠTINA 8 - POZNAVANJE DRVENASTE BILJKE

1. Po čemu se razlikuju drveće i grmlje.

2.
a. Opiši prednost korištenja latinskih ili naučnih imena.
b. Što znače dva dela naučnog imena?

3. Reci uobičajno ime i razliku između dve vrste velikih drveća.

4. Prikupi i imenuj lišće 35 vrsta drveća u svom kraju. Izravnaj ga, osuši i obeleži u odgovarajućoj svesci ili herbarijumu.

5. Imenuj šest vrsta drveća skrivenoseminica (angiosperm) i tri vrste golosemenica (gymnosperm).

6. Imenuj nekoliko primjera vrste drveta koje se koristi u sljedećem:
a. za podove
b. ivericu
c. nameštaj
d. drške za sekiru
e. stubove za ogradu
f. železničke pragove
g. za građevinske skele
h. lukove i strele
i. idealno za potpaljivanje
j. gori polako i ostavlja mnogo žara

7. Imenuj dva primjera svakog stabla koje
a. najbolje uspijeva u vlažnom tlu;
b. najbolje uspijeva na većim planinskim visinama.

8. Imenuj porodicu drveća u svom kraju koje ima listove u paru.

9. Što znače sledeći pojmovi?
a. fotosinteza
b. peteljka
c. pupoljak
d. liska
e. sekundarna kora
g. mekani god
h. tvrdi god
i. god
j. kambijum
k. ksilem
l. floem

12. Koje porodice drveća imaju:
a. trnje
b. mace
c. leptirasto seme
d. žireve
e. čaure
f. kapsule
g. orahe
h. bobice

13. Opiši deset listopadnih vrsta drveća po njihovim ''zimskim'' karakteristikama (ne po lišću) kao što su grana i pupoljak, karakteristični oblik i stanište.

14. Opiši funkciju lišća u životu stabla.

15. Opiši važnost očuvanja šuma u vašem kraju.

VEŠTINA 9 - POZNAVANJE LEKOVITIH BILJAKA

Za osvajanje ove veštine morate imati položeno Poznavanje Zeljastih i Drvenatstih biljaka.

1. Pročitaj (prelistaj) neku od knjiga koje obađuju lekovito bilje – atlas. Na osnovu te zbirke (i drugih koje su ti potrebne) napravi herbarijum od najmanje 20 biljaka. Navedi ime biljke kao i bolesti za koje se koristi. Sve te biljke moraš prepoznati i u prirodi.

2. Ispuni sledeće zadatke:
a. Saznaj šta je to uslovna lekovitost biljaka.
b. Kako se štitimo od trovanja biljkama – principi bezbednosti i higijene kod upotrebe biljkaka iz prirode.
c. Opiši načine prikupljanja, sušenja, čuvanja i upotrebe lekovitih biljaka – pismeno.

3. Prikupi, osuši i pripremi za korišćenje: koprivu, nanu, beli i crni slez, matičnjak, bokvicu, lipu, kamilicu, hajdučku travu, kupinu.

4. Saznaj kako se pravi i napravi nešto od sledećeg: pomadu, ulje, tinkturu, rastovor, sok ili neko jelo sa lekovitim osobinama, koristeći lekovito bilje.

5. Učestvuj u kampu koji je posvećen ishrani u prirodi!

VEŠTINA 10 - VREMENSKI USLOVI

1. 1. Objasni kako nastaje:
a. magla
b. kiša
c. rosa
d. sneg
e. susnežica
f. grad
g. mraz

2. Imenuj na nebu ili iz slika sledeće vrste oblaka: ciruse, kumuluse, stratuse i
nimbuse. Kakvo je vreme povezano sa svakim od njih?

3. Objasni uvete vremena u cikloni i anticikloni. Trebaš znati kako one donose promjenu vremena.

4. Što je hladna, a što topla fronta? Kako se one kreću i kakvo vreme daju?

5. Objasni rad živinog termometra, živinog barometra, aneroidnog barometra i merača padavina. Objasni kako se vrši zapis s termometra, barografa, higrometra i anemometra.

6. Zašto je moguće da na jednoj strani planinskog lanca pada kiša, a na drugoj ne? Navedi primer iz svoje zemlje ili kraja.
a. Zašto je u planinama hladnije i vlažnije nego u dolini?
b. Iz kojeg smera u tvom kraju obično dolazi kiša ili vedro vrijeme?

8. Uz pomoć dijagrama pokaži kako okretanje Zemlje oko Sunca daje godišnja doba.

9. Nacrtaj presjek atmosfere; pokaži njenih pet slojeva i opiši ih.

10. Što uzrokuje pojavu sevanja munja i grmljavinu? Kakve vrste munja postoje?

11. Uz pomoć dijagrama pokaži konvekciju. U kakvoj je vezi ona s vetrom?

12. Objasni kako se u prognozi vremena koriste radar, sateliti i računar.  Ako je moguće poseti i upoznaj se sa radom meteoroloških stanica i ustanova.

13. Kako na naše vreme utječu:
a. vazdušne struje
b. vulkanske erupcije

14. Nacrtaj kruženje vode u prirodi.

15. Što se podrazumeva pod relativnom vlagom i rosnom točkom?

16. Izradi obični vetrokaz ili sakupljač padavina.

17. Objasni sljedeće vremenske uvete:
a. košava
b. jugo
c. pojas tišine
d. tornado
e. olujna fronta
f. tajfun
g. uragan
h. snježne mećave
i. ledena kiša

18. Vodi tablicu vremena tri nedelje i bileži podatke u razmacima od 12 sati. Uključi ovo:
a. temperaturu
b. vlagu (rosu, maglu, kišu, mraz ili snijeg)
c. očitavanje barometra
d. formaciju oblaka
e. brzinu i smer vetra
f. količinu padavina (pomoć domaćeg uređaja ili službenog izveštaja)
g. vremensku prognozu i uporedi s onim što se stvarno događalo.

19. Ispravno pročitaj dnevnu vremensku kartu koju obično objavljuju novine. Objasni simbole i kaži kako se vrši prognoza.

20. Objasni i uvežbaj predviđanje vremena pomoću meteoroloških instrumenata i opažanja pojava u prirodi: (vjetar, oblaci, boje u atmosferi prilikom izlaska i zalaska sunca, ponašanje životinja itd.)

22. Objasni posljedice djelovanja čoveka na vrijeme.

23. Napiši kratak sastav na događaj kada je Isus umirio more. 

VEŠTINA 11 - POZNAVANJE RAČUNARA

1. Navesti tri operativna sistema koji se najčešće upotrebljavaju u svetu.

2. Znati koristiti programe za obradu teksta (Word), Internet Explorer i Windows Explorer.

3. Znati štampati i skenirati dokumente.

4. Učestvovati u pripremi materijala (prekucavanje, štampanje, skeniranje) za sastanke i kampove Royal Ranger-a

5. Znati kreirati Facebook nalog i Facebook grupu.

6. Imati serifikat o završenom kursu za upotrebu računara.


VEŠTINA 12 - POZNAVANJE PROGRAMSKOG PAKETA OFIS

1.  Koji su osnovni programi Office programskog paketa

2. Znati koristiti program za obradu teksta Word

3. Znati koristiti programe za tabelarna izračunavanja Excel (znati napraviti tabelu i formulu za izračunavanje)

4. Znati napraviti Power Point prezentaciju

5. Učestvovati u pripremi materijala za sastanke ili kampove Royal Ranger-a

6. Imati serifikat o završenom kursu za upotrebu Office paketa programa.

VEŠTINA 12 - POZNAVANJE WEB-a

Napredna Veština Upotreba WEB-a jeste Izrada WEB stranice

1. Povezati računar na internet putem Wireless-a, i pronaći odgovarajuću mrežu

2. Povezati računar na internet putem UTP kabla

3. Navesti tri programa za pregledanje interneta (internet browser).  Navesti bar dva internet pretraživača
                                                                         
4. Napraviti esej na zadatu temu koristeći materijale pronađene na internet. Može se prikazati rad korišćen za drugu veštinu.

5. Znati napraviti svoj kanal i upload-ovati video snimak na You tube. Učiniti to.

6. Znati napraviti nalog i grupu na Facebooku. Prikazati korišćenje administrativnih alatki

7. Znati napraviti blog na internet i koristiti alatke za podešavanje bloga.

8. Učestvovati u pripremi materijala za sastanke ili kampove Royal Ranger-a – koristeći pretraživač pronaći 5 igara.

9. Instalirati anti-virus program na kompjuter. Kako se zaštiti od virusa i ostalih zloupotreba prilikom pretraživanja WEB-a, Fejsbuka… Koje sve zloupotrebe postoje?

10. Pronaći određeni film na internetu i skinuti ga sa neta.  

VEŠTINA 13 - STENE I MINERALI

1.    Definiši sledeće termine: Geologija, stene, sedimentna stena, mineral, fosil, vuklan, nafno polje, magmatska stena, metamorfna stena, petrologija, rude

2.      Navedi neke od metoda koje se koriste u identifikaciji minerala i stena i objasni kako se koriste.

3.     Uradi sledeće: Sakupi najmanje pet ruda. Navedi ime svake od rude, šta se od nje dobija i kako. Napravi kolekciju od dvadeset stena i minerala. Trebaš poznavati njihovo ime, u koju grupu pripadaju. Sakupi kolekciju od nekoliko fosila

4.     Saznaj kako nastaju fosili, koji fosili su pronađeni u tvom kraju. Napiši kratak sastav o tome.

5.     Napiši sastav o vuklanima, kako nastaju i šta znaš o njima. Objasni zašto nema vulkana u Srbiji, kao i razloge zašto se smatra da je Fruška gora nekada bila vulkan.

6.     Uradi nešto od sledećeg:
a. Poseti rudnik, kop ili gasno polje. Razgovaraj sa nekim od inžinjera i napiši izvešta o sledećem: koju rudu vade, kako to čine, kada je počelo sa eksploatacijom...
b. Istraži na Interenetu o nekom rudniku. Kontaktiraj ih emailom i napiši izvešta o sledećem: koju rudu vade, kako to čine, kada je počelo sa eksploatacijom... Research on the Internet two operation sites that are currently running either a mine, quarry, or an oil or

        7.     Napiši na koji način nam minerali i stene svedoče o Božijem delu stvaranja. 

VEŠTINA 14 - FOTOGRAFIJA

1. 1. Koji su osnovni delovi fotoaparata?

2. Objasni principe konstrukcije fotoaparata.

3. Šta je ekspozicija? Šta je blenda?  Šta je ASA/ISO?

4. Kako su povezani zatvarač, otvor blende i vreme ekspozicije?

5. Razlika između digitalnog i analognog fotoaparata?

6. Napravi fotografije koristeći sledeće tehnike:
a. pokretni objekat
b. sa stativa
c. promenom smerom osvetljenja – od napred, od nazad, sa strane
d. pozadina zamućena, a predmet u jasan
e. pravilo jedne trećine
f. ugao fotografisanja – u visini očiju, odozgo i odozdo
g. različito svetlo – senka, sunčevo svetlo i oblačno
h. pravilna ekspozicija – pozitivna(preeksponirano), negativna (podeksponirano) i prava ekspozicija

7. Upotreba blica – udaljenost i reflektivni predmeti

8. Napravi Foto monografiju – Tema po izboru

9. Fotografiši izviđačke aktivnosti i učestvuj u izradi godišnjeg albuma svoga plemena.

10. Objavi svoje fotografije na Facebook grupi Royal Rangers.

11. Napravi samostalnu izložbu svojih fotografija.

VEŠTINA 15 - OBRADA DRVETA

1. 1. Kakve veze imaju sledeći procesi s drvenim kladama i kako se svaki odvija:
a. sadnja drveća
b. seča stabala
c. rezanje drveta
d. sušenje drveta
e. prirodno starenje
f. granulacija
g. šperploča

2. Prikupi i označi pet različitih vrsta drveta koje se koriste u obradi drveta. Koje su prednosti i nedostatci svakog.

3. Nabroji osnovne ručne i mašinske alate potrebne za obradu drveta. Trebaš poznavati kako se ispravno koristi svaki i kako ga održavati u dobrom stanju, uključujući oštrenje, ako je potrebno.

4. Objasni sledeće spojeve:
a. zupčaste
b. uzdužne
c. poprečne
d. klipne
e. klinom
f.  rupom i tiplom
g. utorima (falcanjem)
h. spajanje iverice zavrtnjima

5. Koje su karakteristike i kako se radi s:
a. tvrdim drvetom
b. univer ploča
c. šperpločom

6. Pokaži način kantovanja univer ploče.

7. Prikaži ispravnu tehniku lijepljenja i stezanja drveta.

8. Izaberi nacrt i dovrši jedan komad namještaja kao što su stolić, hoklica, pisaći sto ili polica za knjige. Nabroji materijal potreban za tvoj rad.

9. Koji su pravilni koraci u dovršavanju nekog predmeta od drveta bilo da ga ostavljaš u prirodnom obliku ili lakiraš.

10. Napravo nešto od nevedenog:
a. izradi vrata ili poklopac sa šarkama;
b. načini model kuće ili zgrade s presekom da se vide unutrašnje pojedinosti;
c. pomogni u izradi i/ili popraciu neke drvene dečje igračke;
d. izradi neki predmet s četiri različita spoja;
e. izradi neki predmet s kružnim izrescima ili kosim i okruglim rubovima

VEŠTINA 15 - OBRADA METALA

1.      Cilj veštine je napraviti nož, prolazeći sve faze obrade metala, od grube osnove do gotovog proizvoda – sečenje, brušenje, šmirglanje, oštrenje, bušenje... Veština je osvojena kada je napravljen nož.

2.     Naučiti pravilno korišćenje: brusilice, bušilice kao i ručnog alata. Naučiti pravila bezbednosti.

3.     Naučiti varenje aparatom za varenje.  


VEŠTINA 16 - PROGRAM ZA DIZAJNIRANJE

Poznavanje paketa programa Adobe i Corel

2. Šta je rasterska a šta vektorska grafika?

3. Obraditi fotografiju u Adobe Photoshopu

4. Pravljenje zadatog amblema u programu Corel Draw
                                                      
5. Napraviti akciju u Adobe Photoshopu

6. Instalirati dodatne Plug-in ove za Photoshop

7. Učestvovati u pripremi materijala za sastanke ili kampove Royal Ranger-a

Нема коментара:

Постави коментар