петак, 31. јануар 2014.

Intelektualne veštine - put napredovanja rendžer kids

Put napredovanja Kraljevskog izviđača predstavlja dokazivanje da izviđač napreduje u svakoj oblasti rasta. 
Deo internacionalnog simbola Royal Rangera jeste zlatna, četvorokraka zveda usmerena u četiri strane sveta (detaljno objašnjenje simbola nalazi se na adresi - http://royalrangersrbija.blogspot.com/ search/label/O%20Royal%20Rangerima). 

Svaka strela zvezde predstavlja oblast rasta deteta: fizički, psihološki, duhovno i socijalno.   Kraljevski izviđači kao služba se trude da razvijaju sve četiri oblasti:
amblem Kraljevskih izviđača
1. Fizička spemnost i spretnost - (kroz kampovanja, pešačnja u prirodi, razvoj veština – podizanje kampa, čvorovi i vezovi...);
2. Psihološki – pozdrav Kraljevskih izviđača je „Budite spremni – Uvek spremni“. Deca uče da se suoče sa raznim izazovima i kroz to stiču samopouzdanje i spremnost;
3. Duhovni – Osnova Kraljevskih izviđača je rast u duhovnosti. Naziv kraljevski potiče od naziva za Boga – Kralj kraljeva. Mi smo Kraljevi izviđači;
4. Socijalni – Sve aktivnosti se odvijaju u grupama, tkz porodicama. Zlatno pravilo Kraljevskih izviđača je: „Sve, što želite da ljudi čine vama, činite i vi njima Matej 7:12“. U grupi stariji i spretniji uvek štiti slabijeg.


Izviđač svojim ponašanjem i znanjem treba da pokaže da napreduje što potvrđuje kroz osvajanje veština. Veštine su podeljene u iste kategorije kao i zvezda + posebna kategorija Izviđačkih veština potrebnih za boravak u prirodi. Kada prikupi dovoljan broj veština - osvoja Orden koja simboliše osvojen put. Orden predstavlja najveće dostignuće Kraljevskog izviđača za njegovo godište. U ovom blogu su navedene Intelektualne veštine potrebne za put Rendžera Kids (uzrast 6-8 godina).


IZVIĐAČKE VEŠTINE - RENDŽER KIDS

VEŠTINA 1 - ČITANJE KNJIGA
1. Učlani se u lokalnu biblioteku. Saznaj gde se nalaze koje knjige. Nauči kako da nađeš određenu knjigu koja te interesuje, koje informacije treba da znaš.


2. Pročitaj šest knjiga u narednih šest meseci (van nastavne literature. Te knjige trebaju biti iznajmljene iz biblioteke, koristeći člansku kartu.

3. Ispričaj vođi tvoje porodice koje knjige si čitao/la. Objasni i zašto si izabrao/la baš tu knjigu, šta si novo naučio/la i da li si uživala/o u knjizi.

4. Vodi dnevnik o onome šta ti se dešava u periodu od dva meseca 


VEŠTINA 2 -NEBESKA TELA

1. Odgovori na sledeća pitanja:
a. Koje je Zemlji najbliže nebesko telo?
b. Ko upravlja plimom i osekom?
c. Ko uzrokuje pomračenja?
d. Šta je zvezda padalica?

2. Crtežom prikaži relativan položaj i kretanje Zemlje, Sunca i Meseca. Pokaži položaje nebeskih tela u slučaju pomrčenja Sunca i Mjeseca. Pomoću narandže, oraha i klikera ili sličnih predmeta prikaži položaj i kretanje Zemlje, Sunca i Meseca za vreme pomrčenja Sunca i pomračenja Meseca.

4. Nabroj najmanje pet planeta sunčevog sistema. Pogledaj neku emisiju o sunčevom sistemu.

5. Nacrtaj skicu Velikog medveda, Kasiopeje i Severnjače. Pronađi ih na nebu.

6. Koja je jutarnja i večernja zvezda? Zašto ima oba imena? Posmatraj jutarnju i večernju zvezdu na nebu.

7. Kada izlazi i zalazi sunce u raznim godišnjim dobima?

8. Ko je stvorio zvezde? Napiši sastav o tome 


VEŠTINA 3 - POSMATRANJE PTICA

1. Nauči da koristiš priručnik za prepoznavanje ptica tako što ćeš saznati informacije o najmanje tri ptice koje žive u tvojoj oblasti (Siva vrana, Poljski vrabac i Velika senica)
a. Pronađi pticu u priručniku i prepoznaj njenu sliku (zapamti karakteristike)
c. Saznaj u kom prirodnom okruženju ptica živi, tj gde je možeš pronaći.
d. Pročitaj informacije o ptici kako bi je što lakše prepoznao.

2. Napravi listu od najmanje 10 vrsta ptica koje si naučio/la da prepoznaš preko slika iz priručnika, postera ili web sajtova koji se bave pticama.

3. Navedi tri vrste ptica koje si prepoznao u tvom dvorištu, ulici ili okolini crkve. Lista treba da uključi sledeće informacije:
a. Tačno ime ptice.
b. Mesto gde si je video (park, dvorište…).
c. Datum kada si je video.
d. Karakteristike ptice koje su ti pomogle da je prepoznaš.
e. Da li je to ptica selica ili stanarica?

4. Napravi listu od 5 ptica koje se hrane insektima, pticama ili glodarima a da žive u tvom okruženju.

5. Uradi nešto od sledećih stvari:
a. Poseti postavku o pticama u Prirodnjačkom muzeju, zoološkom vrtu ili parku prirode i ispričaj tvom vođu porodice o tome.
b. Pročitaj neki časopis, članak ili knjigu o pticama ili pogledaj neku emisiju na TV-u (internetu). Šta si novo naučio/la (prenesi vođi porodice)

8. Objasni šta je potrebno da se uradi da bi se zaštitile ptice u tvojom okruženju
.
9. Nauči tri stiha iz Svetog pisma koji govore o pticama. 


VEŠTINA 4 - POZNAVANJE INSEKATA

1. Objasniti zašto paukovi nisu insekti.

2. Prikaži i objasni osnovne delove insekta.

3. Objasni razvoj leptira od jaja do odraslog insekta. Pronađi slike na internetu. Objasni duhovnu lekciju koju možemo naučiti iz tog primera.

4. Napravi insektarijum sa deset različitih vrsta insekata i navedi njihova imena. (Ne prikupljajte ugrožene vrste – saznaj imena barem dve vrste insekata koje se nalaze na listi ugroženih.)

6. Navedi 1 bolest koje prenose insekti, i koji insekt je prenose, i kako to čini. Koje insekte parazite poznaješ?

7. Navedi dve vrste insekata koje su korisni ljudima i objasni na koji način su korisni?

9. Navedi tri stiha ih Svetog pisma koja spominju insekte.


VEŠTINA 5 - PRAĆENJE TRAGOVA 

1. Prepoznaj deset tragova, uključujući dve vrste ptičjih tragova. Nacrtaj ih.

2. Koje sve vrste tragova životinje ostavljaju? Nađi najmanje jedan trag neke životinje osim njenih otisaka. Pažljivim promatranjem i/ili analizom donesi na osnovi dokaza što je više moguće zaključaka.

3. Slijedi tragove neke životinje, ako je moguće identifikuj je. Izvesti o tome vodju porodice.

4. Održavaj najmanje tri dana stanicu za praćenje tragova :
a. izaberi ravni, otvoreni prostor na nekom mjestu u blizini svog logora ili kuće
b. izravnaj zemljište, blato, pesak i drugo;
c. stavi hranu za divljač;
d. provjeri svaki dan tragove i ako je potrebno dodaj još hrane
(druga opcija je da obilaziš neku lokaciju sa tragovima)

5. Na osnovu čega razlikujemo tragove životinja.

6. Isus nam je rekao da sledimo Njegov put. Razmisli o tome i podeli sa vodjom porodice kako ćeš ti slediti taj put. 


VEŠTINA 6 - POZNAVANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA 

1. Objasni šta je to zaštita životne sredine – zašto je važna i kako se sprovodi. Kako ljudi narušavaju prirodu u tvojoj ulici.

2. Prepounaj sa slike najmanje dvadeset sisara koji žive u tvojoj zemlji.

3. Pročitaj tekst o stvaranju životinja i odgovori zašto je Bog stvorio životinje?  

4. Poseti Prirodnjački muzej ili ZOO vrt i zapiši koje si sve životinje video


VEŠTINA 7 - POZNAVANJE ZELJASTIH BILJAKA

1. Po čemu se razlikuju zeljaste i drvenaste biljke. kako se dele i zašto su važne u ekosistemu.

2. Napravi herbarijum od najmanje 30 biljaka. Polovinu od tih biljaka moraš prepoznati i u prirodi

3. Ispuni sledeće zadatke:
a. Kako se štitimo od trovanja biljkama – principi bezbednosti i higijene kod ishrane biljkama iz prirode.
c. Saznaj kako se jedu i prepoznaj ih: maslačak, kopriva, bokvica, detelina.

4. Pokaži kako se pravi kanapm od koprive

5. Šta su to lekovite biljke. Zajedno sa roditeljima ili vođama rendžera prikupite barem dve lekovite biljke.  

VEŠTINA 8 - POZNAVANJE DRVENASTE BILJKE

1. Po čemu se razlikuju drveće i grmlje.

2. Reci uobičajno ime i razliku između dve vrste velikih drveća.

3. Prikupi i imenuj lišće 5 vrsta drveća u svom kraju. Izravnaj ga, osuši i obeleži u odgovarajućoj svesci ili herbarijumu.

4. Imenuj nekoliko primjera vrste drveta i za šta se koristi:

5. Koje drveće znaš da ima:
a. trnje
b. mace
c. žireve
d. orahe
e. bobice

6. Opiši funkciju lišća.

VEŠTINA 9 - POZNAVANJE LEKOVITIH BILJAKA

1. Ispuni sledeće zadatke:
a. Saznaj šta je to uslovna lekovitost biljaka.
b. Kako se štitimo od trovanja biljkama – principi bezbednosti i higijene kod upotrebe biljkaka iz prirode.
c. Opiši načine prikupljanja, sušenja, čuvanja i upotrebe lekovitih biljaka – pismeno.

2. Prikupi, osuši i pripremi za korišćenje: koprivu, nanu, beli i crni slez, matičnjak, bokvicu, lipu, kamilicu, hajdučku travu, kupinu

VEŠTINA 10 - VREMENSKI USLOVI

1. Objasni kako nastaje:
a. magla
b. kiša
c. rosa
d. sneg
e. susnežica
f. grad
g. mraz

2. Što uzrokuje pojavu sevanja munja i grmljavinu? Kakve vrste munja postoje?

3. Nacrtaj kruženje vode u prirodi.

4. Objasni sljedeće vremenske uvete:
a. košava
b. jugo
e. olujna fronta
f. tajfun
g. uragan
h. snježne mećave
i. ledena kiša

6. Vodi tablicu vremena tri nedelje jednom dnevno. Uključi ovo:
a. temperaturu
b. padavine (rosu, maglu, kišu, mraz ili snijeg)
c. vremensku prognozu i uporedi s onim što se stvarno događalo.

7. Ispravno pročitaj dnevnu vremensku kartu koju obično objavljuju novine. Objasni simbole i kaži kako se vrši prognoza.

8. Navedi neke od načina predviđanje vremena pomoću meteoroloških instrumenata i opažanja pojava u prirodi: (vjetar, oblaci, boje u atmosferi prilikom izlaska i zalaska sunca, ponašanje životinja itd.)

9. Pronađi u Svetom pismu događaj u kome je Isus umirio more i  prepričaj ga. Kako je to Isus mogao da uradi?  

VEŠTINA 11 - POZNAVANJE RAČUNARA

1. Od čega se sastoji Desktop (kućni) računar?

2. Znati logovati se na računar.

3. Znati pronaći Internet Explorer.

4. Znati pronaći Word.

5. Znati pronaći slike na računaru.

6. Pravilno isključiti računar.


VEŠTINA 12 - POZNAVANJE PROGRAMSKOG PAKETA OFIS

1. Koji su osnovni programi Office programskog paketa

2. Znati pronaći Word i Excel na računaru

3. Znati otkucati svoje ime, pet puta sa različitim vrstama slova

4. Znati odštampati dokument koji ste otkucali

5. Znati napraviti tabelu u Wordu

VEŠTINA 12 - POZNAVANJE WEB-a

1. Pronaći program za povezivanje na internet

2. Navesti jedan internet pretraživač
                                           
3. Pronaći zadatu stranu na internetu

4. Pronaći zadati video na You Tube-u

5. Znati povezati se  na Facebooku stranu Royal Ranger-a

VEŠTINA 13 - STENE I MINERALI

1.  Definiši sledeće termine: Geologija, stene, sedimentna stena, mineral, fosil, vuklan, magmatska stena, metamorfna stena, rude

2. Uradi nešto od navedenog:
a.                 Sakupi nekoliko ruda. Navedi ime svake od rude, šta se od nje dobija i kako.
b.                 Napravi kolekciju od deset stena i minerala. Trebaš poznavati njihovo ime, u koju grupu pripadaju.
c.                 Sakupi kolekciju od nekoliko fosila. Saznaj kako nastaju fosili

3. Ispričaj šta znaš o vuklanima, kako nastaju i šta znaš o njima. Objasni zašto nema vulkana u Srbiji, kao i razloge zašto se smatra da je Fruška gora nekada bila vulkan.

4. Saznaj kako nastaju fosili, koji fosili su pronađeni u tvom kraju. Napiši kratak sastav o tome.

5.  Objasni kako nam stene i minerali svedoče o Božijoj stvaralačkoj sili.

1 коментар: