Put napredovanja Kraljevskog izviđača predstavlja dokazivanje da izviđač napreduje u svakoj oblasti rasta.
Deo internacionalnog simbola Royal Rangera jeste zlatna, četvorokraka zveda usmerena u četiri strane sveta (detaljno objašnjenje simbola nalazi se na adresi - http://royalrangersrbija.blogspot.com/ search/label/O%20Royal%20Rangerima).
Svaka strela zvezde predstavlja oblast rasta deteta: fizički, psihološki, duhovno i socijalno. Kraljevski izviđači kao služba se trude da razvijaju sve četiri oblasti:
7. Napiši rad o lekovitim biljkama. Rad treba da
sadrži opis prikupljanja, sušenja i upotrebe lekovitih biljaka.
VEŠTINA 13 - STENE I MINERALI
1. Definiši sledeće termine: Geologija, stene, sedimentna stena, mineral, fosil, vuklan, magmatska stena, metamorfna stena, rude
Deo internacionalnog simbola Royal Rangera jeste zlatna, četvorokraka zveda usmerena u četiri strane sveta (detaljno objašnjenje simbola nalazi se na adresi - http://royalrangersrbija.blogspot.com/ search/label/O%20Royal%20Rangerima).
Svaka strela zvezde predstavlja oblast rasta deteta: fizički, psihološki, duhovno i socijalno. Kraljevski izviđači kao služba se trude da razvijaju sve četiri oblasti:
amblem Kraljevskih izviđača |
1. Fizička spemnost i spretnost - (kroz kampovanja, pešačnja u prirodi, razvoj veština – podizanje kampa, čvorovi i vezovi...);
2. Psihološki – pozdrav Kraljevskih izviđača je „Budite spremni – Uvek spremni“. Deca uče da se suoče sa raznim izazovima i kroz to stiču samopouzdanje i spremnost;
3. Duhovni – Osnova Kraljevskih izviđača je rast u duhovnosti. Naziv kraljevski potiče od naziva za Boga – Kralj kraljeva. Mi smo Kraljevi izviđači;
4. Socijalni – Sve aktivnosti se odvijaju u grupama, tkz porodicama. Zlatno pravilo Kraljevskih izviđača je: „Sve, što želite da ljudi čine vama, činite i vi njima Matej 7:12“. U grupi stariji i spretniji uvek štiti slabijeg.
Izviđač svojim ponašanjem i znanjem treba da pokaže da napreduje što potvrđuje kroz osvajanje veština. Veštine su podeljene u iste kategorije kao i zvezda + posebna kategorija Izviđačkih veština potrebnih za boravak u prirodi. Kada prikupi dovoljan broj veština - osvoja Orden koja simboliše osvojen put. Orden predstavlja najveće dostignuće Kraljevskog izviđača za njegovo godište. U ovom blogu su navedene Intelektualne veštine potrebne za put Rendžera Istraživača (uzrast 9-11 godina).
IZVIĐAČKE VEŠTINE - RENDŽER ISTRAŽIVAČA
VEŠTINA 1 - ČITANJE KNJIGA
1. Učlani se u lokalnu biblioteku. Saznaj gde se nalaze koje
knjige. Nauči kako da nađeš određenu knjigu koja te interesuje, koje
informacije treba da znaš.
2. Pročitaj šest knjiga u narednih šest meseci (van nastavne
literature): jednu knjigu koja je povezana za izviđačima, jednu biografiju,
jednu fantastiku, jednu o umetnosti ili nauci, jednu religijskog sadržaja i
jednu prema tvom izboru. Te knjige trebaju biti iznajmljene iz biblioteke,
koristeći člansku kartu.
3. Napiši izveštaj tj. pregled svake od knjiga koju si pročitao,
ne duži od pedeset reči. Objasni i zašto si izabrao/la baš tu knjigu, šta si
novo naučio/la i da li si uživala/o u knjizi.
4. Vodi dnevnik o onome šta se dešava oko tebe, barem dva meseca.
Koristi materijale iz časopisa, novina, emailova… Fokusiraj se na jednu ili dve
objasti kao što su politika, sport, nauka, krimenal, lokalne vesti…
5. Učlani se u crkvenu biblioteku.
VEŠTINA 2 -NEBESKA TELA
1.
Odgovori na sledeća pitanja:
a.
Koje je Zemlji najbliže nebesko telo? Koliko je udaljeno od Zemlje?
b.
Ko upravlja plimom i osekom?
c.
Ko uzrokuje pomračenja?
d.
Šta je zvezda padalica?
2.
Crtežom prikaži relativan položaj i kretanje Zemlje, Sunca i Meseca. Pokaži
položaje nebeskih tela u slučaju pomrčenja Sunca i Mjeseca. Pomoću narandže,
oraha i klikera ili sličnih predmeta prikaži položaj i kretanje Zemlje, Sunca i
Meseca za vreme pomrčenja Sunca i pomračenja Meseca.
4.
Nacrtaj naš Sunčev sistem i imenuj planete redom od Sunca prema van.
5.
Koliko brzo putuje svjetlost? Koju daljinu pređe svetlost za godinu dana?
6.
Šta je svako od ovoga:
a.
planeta
b.
satelit
c.
kometa
d.
meteor
e.
meteorit
f.
maglina
g.
sazvežđe
h.
zvezda stajačica
i.
sunčeva mrlja
Pokaži
svako u prirodi ili na slikama.
7.
Nacrtaj skicu Velikog medveda, Kasiopeje i Severnjače.
8.
Što je Mlečna staza? Promatraj Mlečnu stazu na noćnom nebu.
9.
Koja je jutarnja i večernja zvezda? Zašto ima oba imena? Posmatraj jutarnju i večernju
zvezdu na nebu.
10.
Kako ćeš se orijentirati prema zvezdI severnjači
19.
Kada izlazi i zalazi sunce u raznim godišnjim dobima?
20.
Ko je stvorio zvezde? Zašto je onda čovek vrhunac njegovog stvaranja?
VEŠTINA 3 - POSMATRANJE PTICA
1. Objasni šta je to „Ornitologija“? Objasni zbog čega su ptice
značajan član ekološkog sistema?
2. Na dijagramu ptice pokaži koje su ključne tačke za
prepoznavanje ptica. Nauči koji su to delovi ptice.
3. Nauči da koristiš priručnik za prepoznavanje ptica tako što ćeš
saznati informacije o najmanje šest ptice koje žive u tvojoj oblasti (Siva
vrana, Poljski vrabac, Velika senica, Plavoglava senica, Gugutka, Svraka)
a. Pronađi pticu u priručniku i prepoznaj njenu sliku (zapamti
karakteristike)
b. Saznaj koje su dimenzije ptice.
c. Saznaj u kom prirodnom okruženju ptica živi, tj gde je možeš
pronaći.
d. Pročitaj informacije o ptici kako bi je što lakše prepoznao.
4. Napravi listu od 10 ptica koje se hrane insektima, pticama ili
glodarima a da žive u tvom okruženju.
5. Uradi nešto od sledećih stvari:
a. Poseti postavku o pticama u Prirodnjačkom muzeju, zoološkom
vrtu ili parku prirode i ispričaj tvom vođu porodice o tome.
b. Pročitaj neki časopis, članak ili knjigu o pticama ili pogledaj
neku emisiju na TV-u (internetu). Šta si novo naučio/la (prenesi vođi porodice)
6. Napravi hranilicu za ptice za određenu vrstu ptica. Zašto je
baš takva kućica pogodna za taj tip ptica.
7. Objasni šta je potrebno da se uradi da bi se zaštitile ptice u
tvojom okruženju
.
8. Napiši u duhovni dnevnik pet razmišljanja koja su vezana za
stihove koji govore o pticama.
9. Počni da vodiš dnevnik o posmatranju ptica – dnevnik treba da
sadrži 15 ptica. Dnevnik treba da sadrži:
a. Tačno ime ptice.
b. Mesto gde si je video (park, dvorište…).
c. Datum kada si je video.
d. Karakteristike ptice koje su ti pomogle da je prepoznaš.
e. Da li je to ptica selica ili stanarica?
f. Ako si vešt/a u crtanju, napravi skicu ptice.
VEŠTINA 4 - POZNAVANJE INSEKATA
1. Napiši kratke sastave o insektima u kojima ćeš objasniti:
a. Koje vrste insekata poznaješ i koje su njihove karatkeristike.
b. Objasniti zašto paukovi nisu insekti.
c. Prikazati populaciju insekata u tvome kraju, ili svetu..
2. Prikaži i objasni osnovne delove insekta.
3. Objasni razvoj leptira od jaja do odraslog insekta. Pronađi
slike na internetu. Objasni duhovnu lekciju koju možemo naučiti iz tog primera.
4. Navedi primere insekata koji žive u zajednici i kako se oni
razlikuju od insekata koji su usamljenici.
5. Napravi insektarijum sa dvadeset pet različitih vrsta insekata
i navedi njihova imena. (Ne prikupljajte ugrožene vrste – saznaj imena barem
dve vrste insekata koje se nalaze na listi ugroženih.)
6. Navedi 5 bolesti koje prenose insekti, i koji insekti ih
prenose, i kako to čine. Koje insekte parazite poznaješ? Kako kontrolisati
njihovu populaciju?
7. Navedi četiri vrste insekata koje su korisni ljudima i objasni
na koji način su korisni?
8. Objasni značaj insekata u lancu ishrane.
9. Navedi
tri stiha ih Svetog pisma koja spominju insekte.
VEŠTINA 5 - PRAĆENJE TRAGOVA
1. Prepoznaj deset tragova,
uključujući dve vrste ptičjih tragova. Nacrtaj ih.
2. Koje sve vrste tragova
životinje ostavljaju? Nađi najmanje jedan trag neke životinje osim njenih
otisaka. Pažljivim promatranjem i/ili analizom donesi na osnovi dokaza što je
više moguće zaključaka.
3. Slijedi tragove neke životinje,
ako je moguće identifikuj je. Izvesti o tome vodju porodice.
4. Održavaj najmanje tri dana
stanicu za praćenje tragova :
a. izaberi ravni, otvoreni prostor
na nekom mjestu u blizini svog logora ili kuće
b. izravnaj zemljište, blato,
pesak i drugo;
c. stavi hranu za divljač;
d. provjeri svaki dan tragove i ako
je potrebno dodaj još hrane
(druga opcija je da obilaziš neku
lokaciju sa tragovima)
5. Objasni načine obeležavanja
puta koristeći tradicionalne domaće znakove i zajedno sa tvojom porodicom
ogranizujte igru praćenja.
6. Imenuj četiri znaka prisutnosti
sisara. Pored tragova iznesi dva druga znaka prisutnosti ptica. Imenuj dve
ptice koje poznaješ po njihovom letu.
7. Kaži razliku između zečjih i veveričinih
tragova te između tragova psećih i mačijih porodica.
8. Kako mi sve sledimo Hristov
put? Kako ti to činiš? Napiši sastav na tu temu.
VEŠTINA 6 - POZNAVANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA
1. Objasni šta je to zaštita životne sredine – zašto je važna i
kako se sprovodi. Opiši dva problema koja uočavaš u tvojoj okolini koja
ugrožavaju životnu sredinu u tvom okruženju.
2. Napravi listu diviljih životinja koje žive u tvom okruženju a
nalaze se na listi ugroženih vrsta. Šta je to Crvena knjiga.
4. Na izletu, vodi beleške koje će uključiti sledeće:
a. Datum, početak i kraj posmatranja
b. Lokaciju posmatranja
c. Životinje koje ste posmatrali.
d. Životnu zajednicu u kojoj je životinja posmatrana.
6. Prepoznaj sa slike najmanje dvadeset sisara koji žive u tvojoj
zemlji.
7. Objasni „Zašto hrišćani
treba da čuvaju prirodu?“
VEŠTINA 7 - POZNAVANJE ZELJASTIH BILJAKA
1. Po
čemu se razlikuju zeljaste i drvenaste biljke. Napiši sastav o zeljastim
biljkama u kome ćeš izneti šta znaš o njima, kako se dele i zašto su važne u
ekosistemu.
2.
a. Opiši prednost korištenja latinskih ili naučnih imena.
a. Opiši prednost korištenja latinskih ili naučnih imena.
b.
Što znače dva dela naučnog imena?
3. Pročitaj
(prelistaj) neku od knjiga koje obađuju zeljaste biljke – atlas. Na osnovu te
zbirke (i drugih koje su ti potrebne) napravi herbarijum od najmanje 30
biljaka. Zbirka može biti manja samo u slučaju da se radi o tematskom
herbarijumu – npr jestive biljke ili šumske biljke ili trave...
4.
Nauči da prepoznaš barem dvadeset biljaka u prirodi.
5. Ispuni
sledeće zadatke:
a.
Saznaj šta je to uslovna jestivost biljaka.
b.
Kako se štitimo od trovanja biljkama – principi bezbednosti i higijene kod
ishrane biljkama iz prirode.
c.
Nauči i pripremi salatu koristeći biljke iz prirode (deo namirnica može biti i
kupljen). Obrok spremaš tek kada ispuniš zadatak pod 5.b. i instruktori ti
dozvole. Čuvaj se otrovnih biljaka!!!
6.
Saznaj i prikaži ostale načine korišćenja zeljastih biljaka – kako ih još
možemo upotrebiti – najmanje jedna biljaka - kopriva
VEŠTINA 8 - POZNAVANJE DRVENASTE BILJKE
1. Po
čemu se razlikuju drveće i grmlje.
2.
Reci uobičajno ime i razliku između dve vrste velikih drveća.
3.
Prikupi i imenuj lišće 10 vrsta drveća u svom kraju. Izravnaj ga, osuši i obeleži
u odgovarajućoj svesci ili herbarijumu.
4.
Imenuj nekoliko primjera vrste drveta koje se koristi u sljedećem:
a.
nameštaj
b.
drške za sekiru
c.
stubove za ogradu
d.
lukove i strele
e.
idealno za potpaljivanje
i.
gori polako i ostavlja mnogo žara
5.
Što znače sledeći pojmovi?
a. fotosinteza
b.
peteljka
c. pupoljak
d.
liska
e.
god
6.
Koje drveće znaš da ima:
a.
trnje
b.
mace
c.
žireve
d.
orahe
e.
bobice
9.
Opiši funkciju lišća u životu stabla.
10.
Opiši važnost očuvanja šuma u vašem kraju.
VEŠTINA 9 - POZNAVANJE LEKOVITIH BILJAKA
Za osvajanje ove veštine
morate imati položeno Poznavanje Zeljastih i Drvenatstih biljaka.
1.
Pročitaj (prelistaj) neku od knjiga koje obađuju lekovito bilje – atlas. Na
osnovu te zbirke (i drugih koje su ti potrebne) napravi herbarijum od najmanje 10
biljaka. Navedi ime biljke kao i bolesti za koje se koristi. Sve te biljke
moraš prepoznati i u prirodi.
2.
Ispuni sledeće zadatke:
a.
Saznaj šta je to uslovna lekovitost biljaka.
b.
Kako se štitimo od trovanja biljkama – principi bezbednosti i higijene kod upotrebe
biljkaka iz prirode.
c.
Opiši načine prikupljanja, sušenja, čuvanja i upotrebe lekovitih biljaka –
pismeno.
3.
Prikupi, osuši i pripremi za korišćenje: koprivu, nanu, beli i crni slez,
matičnjak, bokvicu, lipu, kamilicu, hajdučku travu, kupinu.
VEŠTINA 10 - VREMENSKI USLOVI
1. Objasni kako nastaje:
a. magla
b. kiša
c. rosa
d. sneg
e. susnežica
f. grad
g. mraz
2. Zašto je moguće da na jednoj strani planinskog
lanca pada kiša, a na drugoj ne? Navedi primer iz svoje zemlje ili kraja.
a. Zašto je u planinama hladnije i vlažnije nego u
dolini?
b. Iz kojeg smera u tvom kraju obično dolazi kiša
ili vedro vrijeme?
3. Što uzrokuje pojavu sevanja munja i grmljavinu?
Kakve vrste munja postoje?
4. Nacrtaj kruženje vode u prirodi.
5. Objasni sljedeće vremenske uvete:
a. košava
b. jugo
c. pojas tišine
d. tornado
e. olujna fronta
f. tajfun
g. uragan
h. snježne mećave
i. ledena kiša
6. Vodi tablicu vremena tri nedelje i bileži podatke
u razmacima od 12 sati. Uključi ovo:
a. temperaturu
b. padavine (rosu, maglu, kišu, mraz ili snijeg)
f. količinu padavina (pomoć domaćeg uređaja ili službenog
izveštaja)
g. vremensku prognozu i uporedi s onim što se stvarno
događalo.
7. Ispravno pročitaj dnevnu vremensku kartu koju
obično objavljuju novine. Objasni simbole i kaži kako se vrši prognoza.
8. Objasni predviđanje vremena pomoću meteoroloških
instrumenata i opažanja pojava u prirodi: (vjetar, oblaci, boje u atmosferi
prilikom izlaska i zalaska sunca, ponašanje životinja itd.)
9. Pronađi
u Svetop pismu događaj u kojem je Isus
umirio more i objasni ga.
VEŠTINA 11 - POZNAVANJE RAČUNARA
1. Od
čega se sastoji Desktop (kućni) računar?
2.
Znati logovati se na računar.
3.
Znati pronaći Internet Explorer.
4.
Znati pronaći Word. Znati kucati u vordu, jednu stranicu.
5.
Znati pronaći slike na računaru.
6.
Pravilno isključiti računar.
7.
Saznati šta je direktorijum a šta datoteka. Kako se koriste.
VEŠTINA 12 - POZNAVANJE PROGRAMSKOG PAKETA OFIS
1. Koji su osnovni programi Office programskog paketa
2.
Znati pronaći Word i Excel na računaru.
3.
Znati otkucati jedan rad u Wordu. Napravite
teblicu u ekselu.
4.
Znati odštampati dokument koji ste otkucali
5.
Znati napraviti tabelu u Wordu
VEŠTINA 12 - POZNAVANJE WEB-a
1. Povezati računar na internet
2. Navesti tri programa za pregledanje interneta (internet
browser). Navesti bar dva internet pretraživača
3. Pronaći zadate pojmove na internetu
5. Znati koristiti Wikipediju
6. Pronaći zadati video na You Tube-u
7. Znati napraviti nalog
na Facebooku
8. Učestvovati u pripremi materijala za sastanke ili kampove
Royal Ranger-a. Pronaći neke smešne video materijale.
VEŠTINA 13 - STENE I MINERALI
1. Definiši sledeće termine: Geologija, stene, sedimentna stena, mineral, fosil, vuklan, magmatska stena, metamorfna stena, rude
2. Uradi nešto od navedenog:
a. Sakupi nekoliko ruda. Navedi ime svake od rude, šta se od nje dobija i kako.
b. Napravi kolekciju od deset stena i minerala. Trebaš poznavati njihovo ime, u koju grupu pripadaju.
c. Sakupi kolekciju od nekoliko fosila. Saznaj kako nastaju fosili
3. Ispričaj šta znaš o vuklanima, kako nastaju i šta znaš o njima. Objasni zašto nema vulkana u Srbiji, kao i razloge zašto se smatra da je Fruška gora nekada bila vulkan.
4. Saznaj kako nastaju fosili, koji fosili su pronađeni u tvom kraju. Napiši kratak sastav o tome.
5. Objasni kako nam stene i minerali svedoče o Božijoj stvaralačkoj sili.
Нема коментара:
Постави коментар