петак, 31. јануар 2014.

Intelektualne veličine - put napredovanja Rendžer Istraživač

Put napredovanja Kraljevskog izviđača predstavlja dokazivanje da izviđač napreduje u svakoj oblasti rasta. 
Deo internacionalnog simbola Royal Rangera jeste zlatna, četvorokraka zveda usmerena u četiri strane sveta (detaljno objašnjenje simbola nalazi se na adresi - http://royalrangersrbija.blogspot.com/ search/label/O%20Royal%20Rangerima). 

Svaka strela zvezde predstavlja oblast rasta deteta: fizički, psihološki, duhovno i socijalno.   Kraljevski izviđači kao služba se trude da razvijaju sve četiri oblasti:
amblem Kraljevskih izviđača
1. Fizička spemnost i spretnost - (kroz kampovanja, pešačnja u prirodi, razvoj veština – podizanje kampa, čvorovi i vezovi...);
2. Psihološki – pozdrav Kraljevskih izviđača je „Budite spremni – Uvek spremni“. Deca uče da se suoče sa raznim izazovima i kroz to stiču samopouzdanje i spremnost;
3. Duhovni – Osnova Kraljevskih izviđača je rast u duhovnosti. Naziv kraljevski potiče od naziva za Boga – Kralj kraljeva. Mi smo Kraljevi izviđači;
4. Socijalni – Sve aktivnosti se odvijaju u grupama, tkz porodicama. Zlatno pravilo Kraljevskih izviđača je: „Sve, što želite da ljudi čine vama, činite i vi njima Matej 7:12“. U grupi stariji i spretniji uvek štiti slabijeg.


Izviđač svojim ponašanjem i znanjem treba da pokaže da napreduje što potvrđuje kroz osvajanje veština. Veštine su podeljene u iste kategorije kao i zvezda + posebna kategorija Izviđačkih veština potrebnih za boravak u prirodi. Kada prikupi dovoljan broj veština - osvoja Orden koja simboliše osvojen put. Orden predstavlja najveće dostignuće Kraljevskog izviđača za njegovo godište. U ovom blogu su navedene Intelektualne veštine potrebne za put Rendžera Istraživača (uzrast 9-11 godina).



IZVIĐAČKE VEŠTINE - RENDŽER ISTRAŽIVAČA



VEŠTINA 1 - ČITANJE KNJIGA
1. Učlani se u lokalnu biblioteku. Saznaj gde se nalaze koje knjige. Nauči kako da nađeš određenu knjigu koja te interesuje, koje informacije treba da znaš.

2. Pročitaj šest knjiga u narednih šest meseci (van nastavne literature): jednu knjigu koja je povezana za izviđačima, jednu biografiju, jednu fantastiku, jednu o umetnosti ili nauci, jednu religijskog sadržaja i jednu prema tvom izboru. Te knjige trebaju biti iznajmljene iz biblioteke, koristeći člansku kartu.

3. Napiši izveštaj tj. pregled svake od knjiga koju si pročitao, ne duži od pedeset reči. Objasni i zašto si izabrao/la baš tu knjigu, šta si novo naučio/la i da li si uživala/o u knjizi.

4. Vodi dnevnik o onome šta se dešava oko tebe, barem dva meseca. Koristi materijale iz časopisa, novina, emailova… Fokusiraj se na jednu ili dve objasti kao što su politika, sport, nauka, krimenal, lokalne vesti…

5. Učlani se u crkvenu biblioteku. 


VEŠTINA 2 -NEBESKA TELA

1. Odgovori na sledeća pitanja:
a. Koje je Zemlji najbliže nebesko telo? Koliko je udaljeno od Zemlje?
b. Ko upravlja plimom i osekom?
c. Ko uzrokuje pomračenja?
d. Šta je zvezda padalica?

2. Crtežom prikaži relativan položaj i kretanje Zemlje, Sunca i Meseca. Pokaži položaje nebeskih tela u slučaju pomrčenja Sunca i Mjeseca. Pomoću narandže, oraha i klikera ili sličnih predmeta prikaži položaj i kretanje Zemlje, Sunca i Meseca za vreme pomrčenja Sunca i pomračenja Meseca.

4. Nacrtaj naš Sunčev sistem i imenuj planete redom od Sunca prema van.

5. Koliko brzo putuje svjetlost? Koju daljinu pređe svetlost za godinu dana?

6. Šta je svako od ovoga:
a. planeta
b. satelit
c. kometa
d. meteor
e. meteorit
f. maglina
g. sazvežđe
h. zvezda stajačica
i. sunčeva mrlja
Pokaži svako u prirodi ili na slikama.

7. Nacrtaj skicu Velikog medveda, Kasiopeje i Severnjače.

8. Što je Mlečna staza? Promatraj Mlečnu stazu na noćnom nebu.

9. Koja je jutarnja i večernja zvezda? Zašto ima oba imena? Posmatraj jutarnju i večernju zvezdu na nebu.

10. Kako ćeš se orijentirati prema zvezdI severnjači

19. Kada izlazi i zalazi sunce u raznim godišnjim dobima?

20. Ko je stvorio zvezde? Zašto je onda čovek vrhunac njegovog stvaranja? 


VEŠTINA 3 - POSMATRANJE PTICA

1. Objasni šta je to „Ornitologija“? Objasni zbog čega su ptice značajan član ekološkog sistema?

2. Na dijagramu ptice pokaži koje su ključne tačke za prepoznavanje ptica. Nauči koji su to delovi ptice.

3. Nauči da koristiš priručnik za prepoznavanje ptica tako što ćeš saznati informacije o najmanje šest ptice koje žive u tvojoj oblasti (Siva vrana, Poljski vrabac, Velika senica, Plavoglava senica, Gugutka, Svraka)
a. Pronađi pticu u priručniku i prepoznaj njenu sliku (zapamti karakteristike)
b. Saznaj koje su dimenzije ptice.
c. Saznaj u kom prirodnom okruženju ptica živi, tj gde je možeš pronaći.
d. Pročitaj informacije o ptici kako bi je što lakše prepoznao.

4. Napravi listu od 10 ptica koje se hrane insektima, pticama ili glodarima a da žive u tvom okruženju.

5. Uradi nešto od sledećih stvari:
a. Poseti postavku o pticama u Prirodnjačkom muzeju, zoološkom vrtu ili parku prirode i ispričaj tvom vođu porodice o tome.
b. Pročitaj neki časopis, članak ili knjigu o pticama ili pogledaj neku emisiju na TV-u (internetu). Šta si novo naučio/la (prenesi vođi porodice)

6. Napravi hranilicu za ptice za određenu vrstu ptica. Zašto je baš takva kućica pogodna za taj tip ptica.

7. Objasni šta je potrebno da se uradi da bi se zaštitile ptice u tvojom okruženju
.
8. Napiši u duhovni dnevnik pet razmišljanja koja su vezana za stihove koji govore o pticama.

9. Počni da vodiš dnevnik o posmatranju ptica – dnevnik treba da sadrži 15 ptica. Dnevnik treba da sadrži:
a. Tačno ime ptice.
b. Mesto gde si je video (park, dvorište…).
c. Datum kada si je video.
d. Karakteristike ptice koje su ti pomogle da je prepoznaš.
e. Da li je to ptica selica ili stanarica?
f. Ako si vešt/a u crtanju, napravi skicu ptice. 


VEŠTINA 4 - POZNAVANJE INSEKATA

1. Napiši kratke sastave o insektima u kojima ćeš objasniti:
a. Koje vrste insekata poznaješ i koje su njihove karatkeristike.
b. Objasniti zašto paukovi nisu insekti.
c. Prikazati populaciju insekata u tvome kraju, ili svetu..

2. Prikaži i objasni osnovne delove insekta.

3. Objasni razvoj leptira od jaja do odraslog insekta. Pronađi slike na internetu. Objasni duhovnu lekciju koju možemo naučiti iz tog primera.

4. Navedi primere insekata koji žive u zajednici i kako se oni razlikuju od insekata koji su usamljenici.

5. Napravi insektarijum sa dvadeset pet različitih vrsta insekata i navedi njihova imena. (Ne prikupljajte ugrožene vrste – saznaj imena barem dve vrste insekata koje se nalaze na listi ugroženih.)

6. Navedi 5 bolesti koje prenose insekti, i koji insekti ih prenose, i kako to čine. Koje insekte parazite poznaješ? Kako kontrolisati njihovu populaciju?

7. Navedi četiri vrste insekata koje su korisni ljudima i objasni na koji način su korisni?

8. Objasni značaj insekata u lancu ishrane.

9. Navedi tri stiha ih Svetog pisma koja spominju insekte.


VEŠTINA 5 - PRAĆENJE TRAGOVA 

1. Prepoznaj deset tragova, uključujući dve vrste ptičjih tragova. Nacrtaj ih.

2. Koje sve vrste tragova životinje ostavljaju? Nađi najmanje jedan trag neke životinje osim njenih otisaka. Pažljivim promatranjem i/ili analizom donesi na osnovi dokaza što je više moguće zaključaka.

3. Slijedi tragove neke životinje, ako je moguće identifikuj je. Izvesti o tome vodju porodice.

4. Održavaj najmanje tri dana stanicu za praćenje tragova :
a. izaberi ravni, otvoreni prostor na nekom mjestu u blizini svog logora ili kuće
b. izravnaj zemljište, blato, pesak i drugo;
c. stavi hranu za divljač;
d. provjeri svaki dan tragove i ako je potrebno dodaj još hrane
(druga opcija je da obilaziš neku lokaciju sa tragovima)

5. Objasni načine obeležavanja puta koristeći tradicionalne domaće znakove i zajedno sa tvojom porodicom ogranizujte igru praćenja.

6. Imenuj četiri znaka prisutnosti sisara. Pored tragova iznesi dva druga znaka prisutnosti ptica. Imenuj dve ptice koje poznaješ po njihovom letu.

7. Kaži razliku između zečjih i veveričinih tragova te između tragova psećih i mačijih porodica.


8. Kako mi sve sledimo Hristov put? Kako ti to činiš? Napiši sastav na tu temu.

VEŠTINA 6 - POZNAVANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA 

1. Objasni šta je to zaštita životne sredine – zašto je važna i kako se sprovodi. Opiši dva problema koja uočavaš u tvojoj okolini koja ugrožavaju životnu sredinu u tvom okruženju.

2. Napravi listu diviljih životinja koje žive u tvom okruženju a nalaze se na listi ugroženih vrsta. Šta je to Crvena knjiga.

4. Na izletu, vodi beleške koje će uključiti sledeće:
a. Datum, početak i kraj posmatranja
b. Lokaciju posmatranja
c. Životinje koje ste posmatrali.
d. Životnu zajednicu u kojoj je životinja posmatrana.

6. Prepoznaj sa slike najmanje dvadeset sisara koji žive u tvojoj zemlji.

7. Objasni  „Zašto hrišćani treba da čuvaju prirodu?“ 


VEŠTINA 7 - POZNAVANJE ZELJASTIH BILJAKA

1. Po čemu se razlikuju zeljaste i drvenaste biljke. Napiši sastav o zeljastim biljkama u kome ćeš izneti šta znaš o njima, kako se dele i zašto su važne u ekosistemu.

2.
a. Opiši prednost korištenja latinskih ili naučnih imena.
b. Što znače dva dela naučnog imena?

3. Pročitaj (prelistaj) neku od knjiga koje obađuju zeljaste biljke – atlas. Na osnovu te zbirke (i drugih koje su ti potrebne) napravi herbarijum od najmanje 30 biljaka. Zbirka može biti manja samo u slučaju da se radi o tematskom herbarijumu – npr jestive biljke ili šumske biljke ili trave...

4. Nauči da prepoznaš barem dvadeset biljaka u prirodi.

5. Ispuni sledeće zadatke:
a. Saznaj šta je to uslovna jestivost biljaka.
b. Kako se štitimo od trovanja biljkama – principi bezbednosti i higijene kod ishrane biljkama iz prirode.
c. Nauči i pripremi salatu koristeći biljke iz prirode (deo namirnica može biti i kupljen). Obrok spremaš tek kada ispuniš zadatak pod 5.b. i instruktori ti dozvole. Čuvaj se otrovnih biljaka!!!

6. Saznaj i prikaži ostale načine korišćenja zeljastih biljaka – kako ih još možemo upotrebiti – najmanje jedna biljaka - kopriva

7. Napiši rad o lekovitim biljkama. Rad treba da sadrži opis prikupljanja, sušenja i upotrebe lekovitih biljaka. 

VEŠTINA 8 - POZNAVANJE DRVENASTE BILJKE

1. Po čemu se razlikuju drveće i grmlje.

2. Reci uobičajno ime i razliku između dve vrste velikih drveća.

3. Prikupi i imenuj lišće 10 vrsta drveća u svom kraju. Izravnaj ga, osuši i obeleži u odgovarajućoj svesci ili herbarijumu.

4. Imenuj nekoliko primjera vrste drveta koje se koristi u sljedećem:
a. nameštaj
b. drške za sekiru
c. stubove za ogradu
d. lukove i strele
e. idealno za potpaljivanje
i. gori polako i ostavlja mnogo žara

5. Što znače sledeći pojmovi?
a. fotosinteza
b. peteljka
c. pupoljak
d. liska
e. god

6. Koje drveće znaš da ima:
a. trnje
b. mace
c. žireve
d. orahe
e. bobice

9. Opiši funkciju lišća u životu stabla.

10. Opiši važnost očuvanja šuma u vašem kraju.

VEŠTINA 9 - POZNAVANJE LEKOVITIH BILJAKA

Za osvajanje ove veštine morate imati položeno Poznavanje Zeljastih i Drvenatstih biljaka.

1. Pročitaj (prelistaj) neku od knjiga koje obađuju lekovito bilje – atlas. Na osnovu te zbirke (i drugih koje su ti potrebne) napravi herbarijum od najmanje 10 biljaka. Navedi ime biljke kao i bolesti za koje se koristi. Sve te biljke moraš prepoznati i u prirodi.

2. Ispuni sledeće zadatke:
a. Saznaj šta je to uslovna lekovitost biljaka.
b. Kako se štitimo od trovanja biljkama – principi bezbednosti i higijene kod upotrebe biljkaka iz prirode.
c. Opiši načine prikupljanja, sušenja, čuvanja i upotrebe lekovitih biljaka – pismeno.

3. Prikupi, osuši i pripremi za korišćenje: koprivu, nanu, beli i crni slez, matičnjak, bokvicu, lipu, kamilicu, hajdučku travu, kupinu. 

VEŠTINA 10 - VREMENSKI USLOVI

1. Objasni kako nastaje:
a. magla
b. kiša
c. rosa
d. sneg
e. susnežica
f. grad
g. mraz

2. Zašto je moguće da na jednoj strani planinskog lanca pada kiša, a na drugoj ne? Navedi primer iz svoje zemlje ili kraja.
a. Zašto je u planinama hladnije i vlažnije nego u dolini?
b. Iz kojeg smera u tvom kraju obično dolazi kiša ili vedro vrijeme?

3. Što uzrokuje pojavu sevanja munja i grmljavinu? Kakve vrste munja postoje?

4. Nacrtaj kruženje vode u prirodi.

5. Objasni sljedeće vremenske uvete:
a. košava
b. jugo
c. pojas tišine
d. tornado
e. olujna fronta
f. tajfun
g. uragan
h. snježne mećave
i. ledena kiša

6. Vodi tablicu vremena tri nedelje i bileži podatke u razmacima od 12 sati. Uključi ovo:
a. temperaturu
b. padavine (rosu, maglu, kišu, mraz ili snijeg)
f. količinu padavina (pomoć domaćeg uređaja ili službenog izveštaja)
g. vremensku prognozu i uporedi s onim što se stvarno događalo.

7. Ispravno pročitaj dnevnu vremensku kartu koju obično objavljuju novine. Objasni simbole i kaži kako se vrši prognoza.

8. Objasni predviđanje vremena pomoću meteoroloških instrumenata i opažanja pojava u prirodi: (vjetar, oblaci, boje u atmosferi prilikom izlaska i zalaska sunca, ponašanje životinja itd.)

9. Pronađi u Svetop pismu događaj u kojem je  Isus umirio more i objasni ga. 

VEŠTINA 11 - POZNAVANJE RAČUNARA

1. Od čega se sastoji Desktop (kućni) računar?

2. Znati logovati se na računar.

3. Znati pronaći Internet Explorer.

4. Znati pronaći Word. Znati kucati u vordu, jednu stranicu.

5. Znati pronaći slike na računaru.

6. Pravilno isključiti računar.

7. Saznati šta je direktorijum a šta datoteka. Kako se koriste. 


VEŠTINA 12 - POZNAVANJE PROGRAMSKOG PAKETA OFIS

1. Koji su osnovni programi Office programskog paketa

2. Znati pronaći Word i Excel na računaru.

3. Znati otkucati jedan rad u Wordu. Napravite teblicu u ekselu.

4. Znati odštampati dokument koji ste otkucali

5. Znati napraviti tabelu u Wordu

VEŠTINA 12 - POZNAVANJE WEB-a

1. Povezati računar na internet

2. Navesti tri programa za pregledanje interneta (internet browser). Navesti bar dva internet pretraživača
                                           
3. Pronaći zadate pojmove na internetu

5. Znati koristiti Wikipediju

6. Pronaći zadati video na You Tube-u

7. Znati napraviti nalog  na Facebooku

8. Učestvovati u pripremi materijala za sastanke ili kampove Royal Ranger-a. Pronaći neke smešne video materijale. 

VEŠTINA 13 - STENE I MINERALI

1.  Definiši sledeće termine: Geologija, stene, sedimentna stena, mineral, fosil, vuklan, magmatska stena, metamorfna stena, rude

2. Uradi nešto od navedenog:
a.                 Sakupi nekoliko ruda. Navedi ime svake od rude, šta se od nje dobija i kako.
b.                 Napravi kolekciju od deset stena i minerala. Trebaš poznavati njihovo ime, u koju grupu pripadaju.
c.                 Sakupi kolekciju od nekoliko fosila. Saznaj kako nastaju fosili

3. Ispričaj šta znaš o vuklanima, kako nastaju i šta znaš o njima. Objasni zašto nema vulkana u Srbiji, kao i razloge zašto se smatra da je Fruška gora nekada bila vulkan.

4. Saznaj kako nastaju fosili, koji fosili su pronađeni u tvom kraju. Napiši kratak sastav o tome.

5.  Objasni kako nam stene i minerali svedoče o Božijoj stvaralačkoj sili.

Нема коментара:

Постави коментар